Problem med hörhjälpmedlet

Om din hörapparat inte fungerar kan du själv göra en första felsökning:
Felsökning hörapparat

Du kan även kontakta den enhet där du fick hörapparaten utprovad. De flesta av våra enheter har telefontid varje dag dit du kan ringa för rådgivning. Du kan också skicka eller lämna in din hörapparat. Viktigt är att du uppger ditt personnummer. Vi har serviceverkstäder i Göteborg, Borås och Skaraborg där vi reparerar och felsöker i egen regi. Nedan följer lite lättare felsökning som du själv kan göra.

Hörapparaten är tyst, kontrollera att:                                             

  • Hörapparaten är startad
  • Batteriet inte är förbrukat
  • Batteriet är rättvänt
  • Rätt lyssningsprogram är aktiverat
  • Insatsens ljudkanal är fri från vax
  • Insats och ljudslang är fria från fukt och kondens
  • Eventuellt vaxfilter är fritt från vax
  • Hörselgången är fri från vax

Svagt ljud i hörapparaten? Kontrollera att:                        

  •  Batteriet är nytt
  • Ljudslangen är fri från veck
  • Eventuella mikrofonfilter är i gott skick
  • Hörselgången är fri från vax

Hörapparaten piper och tjuter, kontrollera att:

  • Sitter insatsen rätt/ glappar den?
  • Hörselgången är fri från vax
  • Hål i slangen?
  • Volymen för högt uppställd?
Senast uppdaterad: 2017-07-25 08:46