Avhjälpande underhåll

Avhjälpande underhåll ska göras efter beställning från patient eller förskrivare.

Avhjälpande underhåll är åtgärder för att avhjälpa uppkomna fel. Förskrivare eller patient (eller stödperson) kan beställa avhjälpande underhåll. 

Avhjälpande underhåll ska i första hand ske i Hjälpmedelscentralens lokaler, men kan vid behov utföras på förskrivande enhet eller där patienten vistas. Vid beställning anges om patienten kan ta sig till Hjälpmedelscentralen och om ersättningshjälpmedel behövs.

Patient kan själv ta kontakt med hjälpmedelscentralens kundtjänst för att boka tid för avhjälpande underhåll på närmaste hjälpmedelscentral. S.k. snabbservice. Patient kan också göra en felanmälan på webben via HMC hemsida

Avhjälpande underhåll ska påbörjas inom 3 arbetsdagar efter beställning i Websesam och vara genomfört senast efter 10 dagar. Om avhjälpande underhåll inte kan genomföras inom avtalad tid ska vårdgivaren informeras via meddelande i websesam.
Avhjälpande underhåll ingår i funktionshyran.

Kan arbetsordern inte genomföras på grund av att tekniker inte får kontakt med patient ska meddelande göras i Websesam att arbetsordern makulerats, och anledning till det. En ny arbetsorder måste göras.

Hjälpmedel som kräver inställning/dosering av vårdgivare

Grunden är att patienten med hjälpmedel som kräver inställning av parametrar/dosering så lång det är möjligt ska ta sig till behandlingsansvarig vårdgivare för att få sitt hjälpmedel utbytt. Nytt Hjälpmedel tas från buffertförråd och parameter/dosering ställs in av behandlingsansvarig vårdgivare och det nya hjälpmedlet registreras på patienten i websesam. Vårdgivaren ansvarar alltid för att alla inställningar och doseringar är korrekta utifrån förskrivning och patientens behov innan det utbytta hjälpmedlet börjar användas.

Patient kan inte ta sig till vårdgivare för att få hjälpmedlet utbytt.

  • Vårdgivare beställer via arbetsorder avhjälpande underhåll. Nödvändigt att telefonnummer till behandlingsansvarig vårdgivare anges i arbetsordern.
  • Hjälpmedelscentralens tekniker ringer upp vårdgivaren för att stämma av tidpunkt för inställning av parameter/dosering.
  • Dialog mellan tekniker och vårdgivare om hur underhållet ska utföras och var parameter skall ställas in. Grunden är att hjälpmedlet tas från vårdgivarens buffertförråd och parameter ställs in vårdgivaren. Om hjälpmedlet inte finns i buffert så tar tekniker med aktuellt hjälpmedel från Hjälpmedelscentralens lager.
  • Hjälpmedelscentralens tekniker levererar det nya hjälpmedlet till patienten och tar tillbaks det gamla.
  • Vid behov kan vårdgivare märka upp hjälpmedel som ska transporteras med att det inte får användas innan patienten fått instruktioner och inställningar gjorda av Hälso- och sjukvårdspersonal.
  • För syrgaskoncentrator motsvarande Everflo, där det inte går att göra en fast inställning innan transport så kopierar Hjälpmedelscentralens tekniker för närvarande parameterinställning/dosering på patientens befintliga hjälpmedel till det nya likadana hjälpmedlet.

Patient som kontaktar Hjälpmedelscentralens kundtjänst

  • Kundtjänst skapar arbetsorder avhjälpande underhåll alternativt akut avhjälpande underhåll.
  • Hjälpmedelscentralens kundtjänst kontrollerar om patient kan ta hjälpmedlet till behandlingsansvarig vårdgivare och om behovet är akut.
  • Hjälpmedelscentralens tekniker ringer upp vårdgivaren för att stämma av tidpunkt för inställning av parameter/dosering.
  • Dialog mellan tekniker och vårdgivare om hur underhållet ska utföras och var parameter skall ställas in. Grunden är att hjälpmedlet tas från vårdgivarens buffertförråd och parameter ställs in vårdgivaren. Om hjälpmedlet inte finns i buffert så tar tekniker med aktuellt hjälpmedel från Hjälpmedelscentralens lager.
  • Patienten tar med sig eller Hjälpmedelscentralens tekniker levererar det nya hjälpmedlet till patienten och tar tillbaks det gamla.

Patienter som har behov av avhjälpande underhåll för hjälpmedel som utgått ur sortiment

  • Patient som kontaktar Hjälpmedelscentralen hänvisas alltid till behandlingsansvarig vårdgivare.
  • Vårdgivare förskriver nytt hjälpmedel inom nuvarande sortiment.
  • När vårdgivare lagt arbetsorder för avhjälpande underhåll på Hjälpmedel som utgått ur sortiment så kontaktar Hjälpmedelscentralens tekniker förskrivare när nytt hjälpmedel  inom sortiment behöver förskrivas.

Akut avhjälpande underhåll 

Akut avhjälpande underhåll är en åtgärd som efter patientens eller förskrivarens bedömning ska lösa ett akut behov för patienten. Akut avhjälpande underhåll är begränsat till hjälpmedel där det finns risk för vårdskada eller när apparaten slutar fungera och patienten får försämrat habitualtillstånd.
Akut avhjälpande underhåll under ordinarie arbetstid ska utföras senast 8 arbetstimmar efter att arbetsorder är registrerad i Websesam.
Akut avhjälpande underhåll ingår inte i funktionshyran utan debiteras kostnadsansvarig för produkten.

Akut avhjälpande underhåll på jourtid

Vid akuta problem med ett hjälpmedel där det finns risk för vårdskada eller när apparaten slutar fungera och patienten får försämrat habitualtillstånd ansvarar vårdgivare på sjukhus för att byta till ett fungerande hjälpmedel.

Skada utöver normal förslitning

Avhjälpande underhåll eller akut avhjälpande underhåll av hjälpmedel som är skadat utöver normal förslitning kan tilläggsdebiteras. Tekniker och ansvarig förskrivare och/eller kostnadsansvarig ska gemensamt bedöma om det rör sig om skada utöver normal förslitning.

Kontakt tas i första hand med berörd förskrivare. Kan förskrivare inte lokaliseras kontaktas kostnadsansvarig:

Hjälpmedel som kräver inställning av parametrar eller dos av vårdgivare

Avhjälpande underhåll på Hjälpmedelscentralens webbplats

Välja rätt arbetsordertyp i webSESAM – Guide till förskrivare


Hjälpmedelscentralen ska föra teknisk dokumentation vid avhjälpande underhåll.

Vid återrapportering av arbetsorder ska det framgå vilka bedömningar och åtgärder som tekniker gjort. Detta kan även hittas via länk på hjälpmedlets individkort i Websesam.

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:22