Rapportering av avvikelser, fel och förkommet hjälpmedel

Negativa händelser och tillbud med medicintekniska produkter.

Förskrivarna ansvarar, enligt gällande lagstiftning, för att följa respektive vårdgivares rutiner gällande hantering av negativa händelser och tillbud med medicintekniska produkter.

Utöver det ska rapportering göras till Hjälpmedelscentralen när en avvikelse gäller artiklar som hanteras av Hjälpmedelscentralen.

Kopia på Anmälan om negativa händelser och tillbud med medicintekniska produkter som vårdgivaren sänt till Läkemedelsverket/Inspektionen för vård och omsorg/leverantör, samt svar på insänd anmälan, ska skickas till Hjälpmedelscentralen.

Hjälpmedelscentralens ansvar framgår i momenten under
Hantering av medicintekniska avvikelser

Medicinteknisk avvikelse Process - Bild


Felrapportering

Vårdgivarna ska rapportera fel på produkt eller tjänst, vilket görs i Websesam. Inkomna felrapporter åtgärdas samt används som underlag till förbättringsarbete inom Hjälpmedelscentralen.


Anmälan om/registrering av förkommet hjälpmedel

Förkommet hjälpmedel ska rapporteras så snart förlusten upptäcks. Registrering görs av personal som vårdgivaren har gett behörighet att göra anmälan om förkommet hjälpmedel.

1. Förkommet hjälpmedel hos patienten
Vårdgivaren anmäler via registrering i avsett IT-system (AM-systemet, med inloggning via Hjälpmedelscentralens webbplats).

Hjälpmedelscentralen registrerar därmed hjälpmedlet på ett svinnlager och det skrotas sedan automatiskt bort med kod ”Svinn via svinnrapport”.

2. Hjälpmedel (huvudhjälpmedel eller tillbehör) saknas vid returtagning på Hjälpmedelscentralen
Hjälpmedelscentralen ska efter registrerad hämtorder hämta hjälpmedel från angiven adress.

Saknas hjälpmedel vid returtagning returtas hjälpmedlet (syns som återlämnat i webSesam). Därefter skrotar Hjälpmedelscentralen bort det från sitt lager.

3. Hjälpmedel som ägs av Hjälpmedelscentralen och som förkommit i buffertförråd
Förkommet hjälpmedel upptäcks av vårdgivaren
Vårdgivaren anmäler via registrering i avsett IT-system.

Förkommet hjälpmedel upptäckts vid inventering
Hjälpmedelscentralens buffertförrådskoordinator registrerar över hjälpmedlet till ”utredningslager buffert VGR”. Hjälpmedlet skrotas inte bort ur SESAM med automatik, eftersom det förekommer att dessa hjälpmedel återfinns efter en tid.

Återfinns hjälpmedlet inom 10 arbetsdagar ska vårdgivaren omgående anmäla det till Hjälpmedelscentralens kundtjänst, tillsammans med uppgifter om på vilken patient hjälpmedlet ska registreras.

Återfinns hjälpmedlet inte inom 10 arbetsdagar ska vårdgivaren anmäla det som förkommet via registrering i avsett IT-system.

Prissättning och debitering av förkommet hjälpmedel
Prissättning i Guide till tjänsterna i samarbetsavtalet

Uppföljning
Hjälpmedelscentralen rapporterar kvartalsvis till samordningsfunktionen:

  • Volymer och kostnader för förkomna hjälpmedel som rapporterats av vårdgivarna, samt antalet rapporter om förkommet hjälpmedel från respektive vårdgivare.
  • Volymer och kostnader för hjälpmedel som saknas och skrotas bort vid returtagning på Hjälpmedelscentralen samt vilka vårdgivare som registrerat de hämtordrar som genererat utskrotning.

Tillbaka till Guide till tjänsterna i samarbetsavtalet

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:20