Tillgänglighet

Hjälpmedelscentralen ska följa Västra Götalandsregionens riktlinjer ”Tillgängliga och användbara miljöer riktlinjer och standard för fysisk tillgänglighet” och ”Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation”.

Hjälpmedelscentralen ska ha utbudspunkter för konsultation och utprovning inom samtliga produktområden, teknisk service samt utbildning för förskrivare i de fyra geografiska områden som motsvarar kommunalförbunden.

Hjälpmedelscentralens lokaler som patient och förskrivare ska besöka ska vara belägna så att det finns kollektivtrafik fram till verksamheten.

Hjälpmedelscentralens lokaler ska vara ändamålsenliga och för verksamheten anpassade med en bemannad reception.

Hjälpmedelscentralen ska anpassa lokaler, telefontider, öppethållande och mottagningstider för utprovning, individanpassning och service, enligt följande:

  • Receptionen på Hjälpmedelscentralens utbudspunkter ska vara öppen för förskrivare och patient alla helgfria vardagar 8.00 – 16.30.
  • Hjälpmedelscentralen ska ha telefontillgänglighet 08.00 -12.00 samt 13.00 – 16.30 på ett ingående telefonnummer där samtal ska besvaras inom 5 minuter för minst 80 % av till Hjälpmedelscentralen inkommande samtal.
  • Telefonval som gäller expertstöd ska vara bemannade med hjälpmedelstekniker respektive hjälpmedelskonsulent.
  • Vid de tider då Hjälpmedelscentralen inte har öppet ska telefonsvarare ge information om öppettider.

Tillbaka till Guide till tjänsterna i samarbetsavtalet

Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:20