Vårdgivarnas åtagande

Enligt Tjänstespecifikation för försörjning av personliga hjälpmedel enligt samarbetsavtal är vårdgivarnas ansvar:

  • Följa gemensamt upprättade rutiner
  • Ansvara för förskrivarnas kompetens
  • Ansvara för beställning och kostnadsansvar för tolk
  • Beställa tjänst i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel. I undantagsfall, då digital beställning inte är möjlig, kan beställningar hanteras manuellt
  • Ansvara för att registrera förskrivna hjälpmedel i det gemensamma IT-systemet för hjälpmedel så att de är spårbara
  • Rapportera brister och risker gällande utförande av tjänster

Komplettering efter beslut i beredningsgrupp Avtal och utveckling 2016-03-17:
Vårdgivarna ska ta ett gemensamt ansvar för självkostnaden genom att:

  • När det är möjligt förskriva rekonditionerade produkter
  • Snarast och senast inom fem arbetsdagar, kontrollera att leverans skett enligt beställning
  • Kontrollera fakturaunderlag
  • Kontrollera patientens registrerade hjälpmedelsinnehav
  • Rapportera förkomna hjälpmedel

Tillbaka till Guide till tjänsterna i samarbetsavtalet

Senast uppdaterad: 2017-03-22 15:55