Tillsammans kan vi göra den uppsökande verksamheten effektivare

Du som arbetar med den uppsökande verksamheten – som anställd av vårdgivare inom tandvård eller av kommunen – ska anmäla om samarbetet inte fungerar som det är tänkt.

Det är bara att fylla i rapporten som finns under respektive länk nedan. Händelsen utreds och åtgärder vidtas för att övervinna problemet och höja kvaliteten i verksamheten.

Anmäl avvikelse om leverantören:

  • inte utfört munhälsobedömning
  • upprepade gånger ställt in munhälsobedömningar med kort varsel
  • inte utfört utbildningar i allmän munhälsovård
  • upprepade gånger ställt in planerad utbildning i allmän munhälsovård med kort varsel
  • inte utfört akuttandvård trots att behov finns
  • inte utfört N-tandvård trots att behov finns och personen saknar egen tandläkare eller tandhygienist

Tandvårdsleveratören ska även kunna erbjuda N-tandvård – men är inte skyldig att utföra mobil hemtandvård.
Patienten har alltid rätt att välja om behandlingen ska utföras av Folktandvården eller i privat tandvård.

 Skriv avvikelserapport – personal i kommun/stadsdel

Kommunens personal ska:

  • identifiera berättigade personer och ge dem intyg om N-tandvård redan från och med januari det år de fyller fyller 20 år
  • uppdatera alla kontaktuppgifter med mera i Intygsbeställningen
  • informera intygshavarna och erbjuda dem en årlig munhälsobedömning
  • vara kontaktlänk – boka tider, se till att personerna kommer iväg till tandvården, vid behov följa med
  • delta i den kostnadsfria utbildningen i allmän munhälsovård
  • närvara vid munhälsobedömningarna och ta emot de individuella instruktionerna om den fortsatta munvården
  • ge daglig munvård utifrån instruktionerna på munvårdskorten
  • anmäla avvikelse om samarbetet inte fungerar som det är tänkt

Skriv avvikelserapport – tandvårdspersonal

Senast uppdaterad: 2017-03-30 14:43