Logopedpatienter i Skaraborg först att få stöd och behandling via nätet

Patienterna får skräddarsydda övningar och kan träna när och hur mycket de vill utan att vara beroende av att träffa någon ur personalen på logopedmottagningen. Foto: Bild och Media, Skaraborgs Sjukhus

Som första logopedmottagning inom Västra Götalandsregionen ska Skaraborgs Sjukhus erbjuda patienter att sköta sina övningar via nätet. Detta tack vare projektet ”Stöd och behandling i Logopedi" via 1177.

– Förr i tiden kunde patienter få övningar via kassettband och CD-skivor. Tanken med den här nya metoden är att de patienter som vill kan logga in på 1177 och hämta personligt anpassade övningar som digitala filer, berättar Monica Käll Guldbrand, enhetschef vid Logopedverksamheten, Skaraborgs Sjukhus.

"Stöd och behandling" är ett begrepp som beskriver åtgärder där man har kontakt med patienten via 1177. Det har använts med goda resultat inom vuxenpsykiatrin vid behandling av, till exempel, ångest, depression och social fobi.

Skräddarsydda övningar

–Vi tror att denna digitaliserade vårdform kan vara ett bra komplement till den behandling vi erbjuder. Patienterna får skräddarsydda övningar och kan träna när och hur mycket de vill utan att vara beroende av att träffa någon ur personalen på logopedmottagningen, säger Monica Käll Guldbrand.

På logopedmottagningen ska personalen börja använda metoden vid behandlingen av röstpatienter, bland annat eftersom man gärna vill få återkoppling från patienterna för att utveckla så bra "Stöd och behandling" som möjligt. Men redan nu inser man att man kommer att kunna utöka detta till andra patientgrupper.

Premiär inom VGR

–Vi på Skaraborgs sjukhus blir första logopedmottagning inom Västra Götalandsregionen som erbjuder stöd och behandling via 1177 och det är vi så klart glada för. Tidsplanen är att den ska kunna lanseras under våren 2018, säger Monica Käll Guldbrand.

Verksamhetschef Rebecca Oscarsson ser ett potentiellt stort värde i denna typ av behandlingssätt ur flera aspekter.

–För det första får patienten en större frihet att behandlas när det passar dem, på exempelvis kvällar och helger och behöver inte anpassa sig till en fix mottagningstid. Verksamheten blir också effektivare och resurserna utnyttjas bättre, vilket ger ökat utrymme till annan typ av vård och behandling som kräver traditionell mottagningsverksamhet, säger Rebecca Oscarsson.

”En kvalitetshöjning”

Det här kan också ses som ett naturligt led i digitaliseringen av hälso- och sjukvården, vilket är ett av fyra huvudområden inom Västra Götalandsregionens omställningsarbete av hälso- och sjukvården. Patrik Mattsson är enhetschef för avdelningen vårdens digitalisering vid koncernstab hälso- och sjukvård. Han beskriver betydelsen av att Skaraborgs Sjukhus och Västra Götalandsregionen kan erbjuda digitala tjänster så här:
– Den främsta drivkraften är att de innebär en kvalitetshöjning för patienten, då denne får ökad flexibilitet i kontakten med vården och ofta bättre tillgänglighet. Digitaliseringen berör hela samhället och i hög grad hälso- och sjukvården. Utvecklingen går snabbt och digitala tjänster används i allt högre utsträckning vid vård och behandling av patienter.

Kontakt

Monica Käll Guldbrand
Enhetschef Logopedverksamheten Skaraborgs sjukhus
0700-20 60 29

Senast uppdaterad: 2017-11-03 08:17