O, vad det rör på sig!

Med hjälp av en mikrofon, en förstärkare och ljudvågor som stämband, danssteg och instrument – och en hel del arbete vid datorn – har GöteborgsOperan skapat en rörlig, dynamisk profil. FOTO: GöteborgsOperan

GöteborgsOperan har en ny grafisk profil med nya logotyper. De har inspirerats av verksamhetens kreativitet och närhet till vattnet och kan användas på nya sätt – med rörlig grafik och ljud. De nya logotyperna är symboler i rörelse, skapade av ljud från artisterna själva.

Ett par undersökningar har visat att nästan alla tillfrågade känner till GöteborgsOperan och att operan skapar uppsättningar i världsklass – men en del menar att operahuset inte är något för dem. Något som också har framkommit är att den drygt 20 år gamla grafiska profilen, med sin GO-symbol, inte varit speciellt välkänd. Detta har bland annat lett fram till helt nya logotyper som GöteborgsOperan presenterade i förra veckan.

Synlig, tillgänglig, samtida och digital

Ett av GöteborgsOperans uppdrag är att locka fler invånare i Västra Götaland till sina föreställningar. Då behövs en logotyp som syns och gör ett starkt och minnesvärt intryck. För att sänka tröskeln – utan att sänka kvaliteten – och nå en bredare publik – utan att bli svagare hos en mer initierad målgrupp, vill GöteborgsOperan ha en grafisk profil som är mer tillgänglig.

En annan orsak till att logotypen behövt uppdateras är att den nuvarande är skapad i början av 1990-talet, för analoga medier. Den fungerar helt enkelt inte tillräckligt bra nu för tiden, när de viktigaste kommunikationskanalerna är digitala. Den nya grafiska profilen möter nya behov och kan användas på nya sätt i digitala kanaler, med rörlig grafik och ljud. Den är helt enkelt mer samtida, och det spelar stor roll, för en verksamhet som inte upplevs som samtida riskerar att bli irrelevant för en ny publik.

En symbol tar form

– Vårt kreativa och breda utbud inom opera, dans, musikal och konsert gör att vi kan beskrivas som en levande och föränderlig organism. Närheten till vatten är också speciell. Vår relation till havet syns inte minst i husets arkitektur, säger Ing-Marie Persmo, Marknads- och försäljningschef vid GöteborgsOperan.

– Vi frågade oss vad som händer om vi kopplar samman ljud och vatten och om vi skulle kunna få fram en symbol som interagerar med ljud och vatten. Vi började med ett O, som i opera. Men många operahus använder ett O som logga, så för att göra den till vår bjöd vi in några av operans artister för ett experiment med ljud och bild.

– Med hjälp av en mikrofon, en förstärkare och ljudvågor som stämband, danssteg och instrument – och en hel del arbete vid datorn – skapade vi en rörlig, dynamisk profil. Nu presenterar vi en symbol där GöteborgsOperans kreativitet och närhet till vattnet fungerat som inspiration: En symbol i rörelse, skapad av ljud från våra artister. Att ta fram symbolen har varit en process utöver det vanliga, säger Ing-Marie Persmo.

Vill skapa delaktighet och engagemang

– En del tycker att opera är något exklusivt, och att modern dans är svår att förstå sig på. De där myterna vill vi fortsätta att slå hål på. Det här huset är till för alla. Några av våra opera- och dansföreställningar sänder vi digitalt från vår nya plattform GOfilm.se. Det innebär att föreställningar från GöteborgsOperan kan visas på platser som skolor och äldreboende.

– Sändningarna skapar nya mötesplatser som för kulturen närmare människor. När vi sätter våra höga mål gör vi det inom flera områden. Vi vill slipa vår höga konstnärliga kvalitet, förbättra vår redan avancerade scenteknik och ställa ännu högre miljökrav på vår verksamhet. Vi vill också hitta nya sätt att nå ut till besökare. Och vi vill hitta vägar att skapa delaktighet och engagemang hos en ny publik. Ett led i detta arbete är en ny grafisk profil, säger Ing-Marie Persmo.

Symbol i symbios ...

... med opera

... och med dans.

Film: GöteborgsOperan

Fakta

  • GöteborgsOperans mål är att göra sina konstformer tillgängliga för ännu fler. Uppdraget från Kulturnämnden är att ha ett helhetsansvar för att förvalta och utveckla opera, dans, musikal och konsert i Västra Götaland. GöteborgsOperan vill roa, beröra, bilda, väcka tankar och nyfikenhet.
  • 1991 togs det första spadtaget till dagens operahus i Göteborg. Husets arkitektur för tankarna till fartygsskorv, broar, hamnkranar och vindfyllda segel.
  • I oktober 1994 invigdes GöteborgsOperan.GöteborgsOperans vision är att vara ett av norra Europas ledande operahus.
  • För uppdraget att ta fram den nya grafiska profilen tog GöteborgsOperan hjälp av sin upphandlade byrå, Happy Forsman&Bodenfors. Den nya grafiska profilen omfattar nya typsnitt, mönster och logotyper.

Kontakt

Ing-Marie Persmo
Marknads och försäljningschef
GöteborgsOperan AB
031–10 80 39
E-postadress

Senast uppdaterad: 2017-11-29 12:42