Två guld till GöteborgsOperan i Svenska Designpriset

När Svenska Designpriset i förra veckan delades ut under festliga former blev GöteborgsOperan dubbelt prisad: Guld i kategorin Information Print för årets säsongsprogram (som producerats helt inhouse), samt Juryns Pris för GöteborgsOperans nya visuella identitet (tillsammans med Happy F&B). "Det känns fantastiskt att vårt arbete uppmärksammas på det här sättet", säger Ing-Marie Persmo, marknads- och försäljningschef på GöteborgsOperan.

GöteborgsOperans nya, rörliga visuella identitet är skapad genom en experimentell interaktion mellan ett O och husets artisters uttryck i form av ljudvågor från stämband, danssteg och instrument – fortplantade i vatten. En passande symbol för en kulturinstitution med älvens vatten vid sina fötter. Arbetet, som utförts i samarbete med Happy F&B har uppmärksammats och nominerats till priser såväl nationellt som internationellt.

– Projektet har varit en fantastisk resa, och väl framme märker vi varje dag effekten av att ha en symbol som motsvarar kraften och kreativiteten i det som skapas på GöteborgsOperan. En stark visuell identitet inspirerar och vägleder internt, samtidigt som den väcker nyfikenhet och engagemang hos omvärlden. Vi är tacksamma över det här erkännandet från allmänhet och jurymedlemmar, säger Ing-Marie Persmo, marknads- och försäljningschef på GöteborgsOperan.

Svenska Designprisets motivering för Juryns Pris:

"För en bokstav, så vital i sin framtoning, så lockande i sin iver att tillfredsställa allas våra kulturbehov."

GöteborgsOperans andra guld vid prisutdelningen på Rondo i Göteborg kom i kategorin Information Print för säsongsprogrammet, formgivet av Camilla Simonson, art director på GöteborgsOperan. Även här står vattnet i fokus genom en hel serie undervattensbilder av husets artister, skapade av fotograf Mats Bäcker och Muhammad Ali, som utfört den omfattande bildbearbetningen. Produktionsledare: Sandra Nordström.

– Säsongsprogrammet är en inhouse-produktion från början till slut, vilket gör oss lite extra stolta att ta emot det här priset, säger Ing-Marie Persmo.

Motiveringen för Svenska Designpriset i kategorin Information Print:

"För en fantasieggande, nästan surrealistisk, ständigt berörande resa i varierad framåtrörelse bland olika konstformer."

Senast uppdaterad: 2017-10-23 08:43