Ulrika Kluge – Årets Chef i VGR

Ulrika Kluge fick motta utmärkelsen Årets Chef i VGR under den regiongemensamma chefsdagen den 18 oktober. Hon flankeras på bilden av personaldirektör Marina Olsson, till vänster och regiondirektör Ann-Sofi Lodin, till höger.

– Jag var överväldigad av känslor när jag fick reda på att jag blivit utsedd till Årets Chef 2017 inom Västra Götalandsregionen, säger Ulrika Kluge, vårdcentralchef i Partille. Jag känner det som en kärleksförklaring från mina medarbetare och min primärvårdsområdeschef.

Ulrika Kluge fick motta utmärkelsen på den regiongemensamma chefsdagen, den 18 oktober. Inför tusen chefskollegor fick hon ta emot blommor, diplom och en prischeck på 20 000 kronor av regiondirektör Ann-Sofi Lodin och personaldirektör Marina Olsson.

Sedan 2014 har hon lett Partilles vårdcentral. Hennes karriär började med vårdgymnasium där hon blev undersköterska. I Halmstad utbildade hon sig sedan till sjuksköterska och började på Sahlgrenska där hon bland annat jobbade ett par år på akuten. Efter en intensivvårdsutbildning började hon på torax-IVA där hon stannade i 16 år, varav de sista två åren som biträdande vårdenhetschef.

– Efter så många år inom sjukhusvården kände jag att jag ville prova något utanför och primärvården kändes attraktiv. Jag fick jobbet som biträdande vårdcentralchef på Floda vårdcentral och jobbade nära vårdcentralchefen, Jonas Thorén. När han 2010 tog ett steg uppåt som PVO-chef (primärvårdsområdeschef) tog jag över positionen som vårdcentralchef.

I slutet på 2014 fick Ulrika tips av dåvarande PVO-chef Jörgen Thorn att söka tjänsten som vårdcentralchef i Partille. Arbetsplatsen plågades då av stora problem. I samråd med Jonas Thorén hade Jörgen en idé om att Ulrika med sina erfarenheter och arbetssätt skulle kunna vända den negativa trenden på vårdcentralen. Hon började sitt jobb på Partille vårdcentral i november 2014 och då hade vårdcentralen endast en läkare.

Framgångsrikt rekryteringsarbete

Ulrika började ett omfattande och ihärdigt rekryteringsarbete och idag har vårdcentralen fem, snart sex, distriktsläkare och fem ST-läkare. Dessutom har Ulrika också rekryterat ett stort antal sjuksköterskor och psykologer.

– Att våga stå för verksamheten och acceptera uppdraget har varit några nyckelfaktorer i mitt arbete, kommenterar Ulrika. Med min erfarenhet lyckades jag kommunicera vad som var viktigt för mina medarbetare.

– Kommunikation är inte bara att prata och skicka mejl, utan också att kunna lyssna. Kombinationen tillsammans med förmågan till närhet och engagemang har gjort att jag idag har en förmåga att kunna ge både positiv och negativ feedback som känns bra för medarbetarna.

Goda framtidsutsikter

I dag har Partille vårdcentral framtidsutsikter. Så var det inte när Ulrika började. Fortfarande behövs fler läkare för att öka tillgängligheten, men nu är de på god väg att uppfylla målen.

– Jag har dock inte varit ensam i mitt arbete, säger Ulrika. Jag har haft bra stöd i form av PVO-chefer, HR, min ledningsgrupp, utvecklingsledare och organisationskonsulter, men framförallt genom den fina personalen som har varit mottaglig för mitt ledarskap.

På frågan om vad hon skulle vilja ge för råd till aspirerande ledare säger hon:
– Det kan vara bra att börja med ett lagom stort uppdrag som sektionsledare eller biträdande chef, säger Ulrika. Det är viktigt att kunna växa långsamt och ta hjälp av andra i sina nätverk.

Nomineringen speciell

När vi besökte Ulrika Kluge på Partille vårdcentral förra fredagen gjorde hon sin sista arbetsdag där. Denna vecka har hon börjat ett nytt chefsjobb på Kungälvs sjukhus. Hon kommer att gå in i ett delat ledarskap som vårdenhetschef på medicinklinikens avdelning 7.

– Det ska bli spännande att återvända till sjukhusmiljön igen och speciellt i ett delat ledarskap som jag tror blir mycket bra, säger Ulrika. Att bli nominerad till Årets Chef är bland det största som hänt mig och det hände efter att min uppsägning redan var känd. Det gör det hela ännu mer speciellt och jag tackar chefer och medarbetare för förtroendet de visat mig.

Motivering till utmärkelsen:

Med tydligt kundfokus och riktade kvalitetsförbättringar har årets chef starkt bidragit till verksamhetens positiva utveckling och numera goda framtidsutsikter. Några av åtgärderna för att nå målen har varit att etablera en Lättakut, införa ett patientråd och dagligen följa upp verksamheten.

Genom ihärdighet och personligt engagemang har årets chef lyckats både rekrytera och behålla duktiga medarbetare.

En framgångsfaktor har varit att låta samarbete mellan professionerna främja löpande utveckling. Detta har lett till engagerade och delaktiga medarbetare.

Årets chef är bra på att skapa relationer och lyfter sina medarbetare genom att föra dialog och ge feedback. Hen är också en tillgänglig chef som är engagerad och sätter tydliga mål som leder till resultat.

Senast uppdaterad: 2017-10-18 13:19