Hyllningsorkester

Med syfte att sätta fokus på, och uppmuntra cyklister möter en orkester upp på en av kommunens mest trafikerade cykelvägar. Kaffe, hejarop och ballonger kompletterar arrangemanget.

I detta exempel på cykelkampanj är syftet att uppmärksamma och uppmuntra de som redan cyklar. En orkester möter upp på en av kommunens mest trafikerade cykelvägar. Kaffe, hejarop, ballonger och cykelpositiva skyltar kompletterar arrangemanget. Kanske finns det en kör eller orkester i kommunens egna verksamhet somkan vara del av arrangemanget?

Genomförande i fem enkla steg:

1. Bestäm huvudbudskap - vad är det viktigaste ni vill förmedla med insatsen?

2. Planera insatsen - identifiera en vältrafikerad cykelbana i kommunen och undersök när den är som mest använd. Rekrytera en musikkår, orkester eller kör. Om ni planerar insatsen till tidig morgon, undvik att stå precis vid bostadshus. 

3. Förbered insatsen - ta fram det material som behövs. Tänk på att liva upp platsen där insatsen genomförs för att skapa festlig stämning och dra uppmärksamhet till platsen, t.ex. genom ballongarrangemang. Att dela ut kaffe eller liknande till cyklisterna är ett bra sätt att få dem att stanna till och ta del av information och material ni vill delge. Glöm inte att tipsa lokalmedia om insatsen.

4. Genomför arrangemanget.

5. Utvärdera. Räkna antalet resenärer och förbipasserande. Försök också att räkna hur många av dessa som stannar oh lyssnar/tittar eller interagerar med personal. Undersök vilken spridning arrangemanget fått i media och hur mycket informationsmaterial och fika som gått åt.

Ta gärna inspiration från hur Malmö tog emot sina cyklister en tidig måndagsmorgon 2014 genom att klicka här.

Senast uppdaterad: 2017-07-04 08:35