Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet stärker muskler, skelett, leder och immunförsvar. Regelbunden fysisk aktivitet motverkar uppkomsten av ett mycket brett spektrum av sjukdomar.

Fysisk aktivitet minskar bland annat risken för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och tjocktarmscancer. Den minskar risken för depressioner, ökar självkänslan och gör att man bättre klarar vardagens krav. Regelbunden fysisk aktivitet har också en mycket stor betydelse för att motverka övervikt och fetma, samt har en påtagligt förebyggande effekt när det gäller benskörhet och fallolyckor hos äldre.

Fysisk aktivitet definieras som all typ av rörelse som ger ökad energiomsättning.  Denna definition omfattar all typ av muskelaktivitet, t.ex. städning, trädgårdsarbete, cykling, motionsgymnastik. För att man ska uppnå en mätbar hälsoeffekt av fysisk aktivitet rekommenderas minst 30 minuters daglig aktivitet motsvarande snabb promenad.

Två av tre i Västra Götaland är fysiskt aktiva minst 30 minuter varje dag och var tredje invånare är aktiv minst 60 minuter dagligen. 15 procent av de svarande rapporterar en stillasittande fritid.

Figur 4 Andelen med stillasittande fritid fördelat på kön och åldersgrupp.

Senast uppdaterad: 2017-11-20 08:58