2016-02-22 Dialog med personer med funktionsnedsättning och psykisk ohälsa

Kontaktmöjlighet per sms och mejl önskas!

  • Vet ni vart ni ska vända er när ett vård och /eller omsorgsbehov uppstår? 
  • Vilka är kontaktvägarna?
  • Är dessa kända?
  • Hur fungerar de?

Kommentarer och önskemål:

  • En del ringer nog 112 istället för 1177, 1177 behöver bli mer känt.
  • De med kognitiva funktionshinder kan oftast bara få hjälp dagtid och inte på kvällar och helger. - Det vore bra med en kontaktperson på natten.
  • Kontinuitet behövs. En person med helhetsansvar och goda kunskaper om olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka kommunikationsförmågan behövs.
  • Det borde gå att komma fram med sms och e-post.
  • ”Mina vårdkontakter” är bra, men borde bli mer känt.
  • Vid telefonrådgivning eller vid kontakt med patienter bör headset inte användas eftersom det är svårt att höra, speciellt om patienten har någon form av hörselnedsättning eller skada.
  • Ledsagarservice bör utvecklas, särskilt vintertid då patienter känner sig osäkra och otrygga vid halka eller dåligt väglag och därför inte söker sjukvård i tid på rätt vårdnivå.
Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:22