Regionens utveckling behöver biogas

Ett breddat och gränsöverskridande samarbete ska öka användningen av biogas. Och Västra Götalandsregionen driver frågan om långsiktiga nationella spelregler för branschen.

– Biogasen är bra för miljön och för hela regionens utveckling. Vi måste hitta fler och nya användare av biogas, säger Kristina Jonäng, ordförande (C) i Västra Götalandsregionens miljönämnd.

Biogasen har en lång historia i Västra Götaland och här finns en gedigen kunskap. Hela kedjan är representerad – från producenter, logistik och infrastruktur till fordonstillverkare och användare.

I Västra Götalandsregionens budget är ökad användning av biogas ett utpekat fokusområde. Ett skäl är förstås att biogas är bättre för klimatet än bensin och diesel.

Men Kristina Jonäng betonar att biogasen har fler fördelar: – Det handlar också om utveckling för Västra Götaland, om arbetstillfällen på landsbygden, gröna näringar och att man tar vara på restprodukter som ändå finns i närområdet.

Branschen vill ha tydligare spelregler

Samtidigt har investeringsstöd och annan uppbackning på nationell nivå var kortsiktig och ryckig. Det saknas långsiktiga spelregler som aktörerna behöver för att våga investera. Och när produktionen väl kommit igång, så har biogasproducenterna svårt att få avsättning för sin biogas.

– Därför måste vi hitta fler och nya användare. Vi kan prata med sjöfarten, med kemiindustrin, med kommuner som driver kollektivtrafik i Norge och Danmark. Om biogasanvändningen ökar så förbättras regionens utvecklingsmöjligheter, säger Kristina.

Att det saknas en nationell strategi för biogas är en fråga som måste lösas på politisk nivå. – Regeringen har begärt hos EU-kommissionen att skattebefrielsen ska förlängas till 2020. Det är bra, men för den som funderar på att investera är fem år en kort period. Branschen behöver mer långsiktiga spelregler, konstaterar Kristina.

Breddad svensk och nordisk samverkan

Samverkan behöver breddas så att fler kan skapa förutsättningar för att öka användningen av biogas. Förutom Biogas Väst, där bland andra länsstyrelse, kommuner och näringsliv är viktiga parter, har Västra Götalandsregionen sedan tidigare samarbete med Region Skåne.

Och sedan början av oktober finns projektet Biogas2020, där kommuner, näringsliv och forskning i Norge, Västsverige och Danmark har samlats för att skapa en Skandinavisk plattform för biogas.

– I samband med kick offen för Biogas2020 pratade jag till exempel med en företrädare för kollektivtrafiken i Oslo kommun. Han betonade betydelsen av att ha både el- och biogasdrivna fordon. Det är en viktig signal till Västsverige om att det finns en marknad för biogas i våra nordiska grannländer. Jag hoppas mycket på det nordiska samarbetet, säger Kristina.

Tar ansvar för utvecklingsprojekt

Men det finns också en del att göra på hemmaplan. Västra Götalandsregionen är en stor användare av transporter, och handlar upp bland annat busstrafik, ambulanser, taxi och budbilar. Det borde gå att sätta mål för att en viss andel ska drivas med biogas, menar Kristina, även om det handlar om kostnader för verksamheten på kort sikt. 

Västra Götalandsregionens uppgift kan alltså vara att öka biogasanvändningen och att kräva nationella spelregler. Men det tyngsta ansvaret tar regionen när det gäller utvecklingskostnader.

– Vi finansierar löpande en mängd spännande projekt, till exempel hur olika typer av gödsel och andra substrat kan blandas för att skapa ett effektivare biogasbränsle.

– Alla innovationer har en lång period när många tvekar om idén. Biogasen är fortfarande till viss del en omogen produkt som behöver omgärdas med utvecklingsmedel för att på sikt bli ett drivmedel som står helt på egna ben. Västra Götalandsregionen är garanten för att täcka en del av kostnaderna för denna typ av test, demonstration och marknadsintroduktion, förtydligar Kristina Jonäng.

Lever som hon lär

Själv lever hon som hon lär. I slutet av augusti 2016 hämtade hon ut sin nya Volvo V60, konverterad på fabriken. Det är hennes andra gasdrivna bil sedan 2011 och hon har bara goda erfarenheter.

– Jag har varit noga med att jag vill ha en gasbil och helst ett märke med västsvenskt signum. Jag bor så att jag kan tanka vart jag än ska i Västra Götaland. Det fungerar alldeles utmärkt!

Text: Elisabeth Gustafsson 

Senast uppdaterad: 2017-10-25 13:23