Vikcykel + kollektivtrafik = sant

Buss ohoj på er! Nu finns lösningen för de som velat men inte kunnat. För de som hade cyklat till arbetet om bara sträckan var lite kortare. För de som gärna hade åkt kollektivt men tar bilen på grund av avståndet till hållplatsen.

Mats Eriksson bor i Göteborgs skärgård och är en av de som har varit med i projektet Buss ohoj! under 2017. Under tre månader har han ställt bilen och istället använt vikcykel i kombination med kollektivtrafiken.

– En stor fördel är att man kan vika ihop cykeln och ta med den överallt på all kollektivtrafik. På sommaren är färjan ofta full, får man inte plats på fördäck kan vikcykeln enkelt tas med in. Jättepraktiskt, säger Mats Eriksson.

Vikcykeln gör det möjligt att cykla från dörr till dörr på ett smidigt sätt, även om man till exempel bor i Göteborg och ska resa till Skövde. Någon del av resan kan göras med tåg eller buss och kompletteras med cykling. Med vikcykeln är det helt upp till en själv hur mycket av resan som sker via pedalerna. Det ger stor frihet och innebär att det är lätt att anpassa sig efter väderleken. För Mats del ska det mycket till innan han ställer undan cykeln.

– Jag försöker använda cykeln till och från jobbet varje dag. Jag tror att det är väldigt viktigt för oss människor att röra på oss varje dag för att hålla oss friska och krya.

2018 kommer två nya omgångar av projektet att genomföras. Responsen på Buss ohoj-projektet har varit positiv under året och feedbacken från deltagarna ska användas för att försöka optimera kollektivtrafiken ytterligare och underlätta mer för den här typen av resor. Små förändringar kan göra stor skillnad för kombinationspendlare.

– Jag känner att jag inte belastar miljön så mycket jämfört med om jag tar bilen. Då måste jag dessutom betala trängselavgifter, p-avgift och hitta parkeringsplats. För mig är det både enklare och snabbare att använda vikcykeln på väg till arbetet, säger Mats Eriksson.

Senast uppdaterad: 2018-02-05 09:55