Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.

Gå direkt till huvudinnehållet

Tystnadsplikt och sekretess

Personal inom hälso- och sjukvården har tystnadsplikt.

Detta innebär att ingen information om dig yppas till obehöriga personer. Sekretessen gäller även efter det att man har slutat arbeta inom hälso- och sjukvården, det vill säga livet ut.

Sekretessen gäller exempelvis uppgifter om vem som är patient, patientens sjukdom och behandlingen, adressuppgifter, uppgifter om familjeförhållanden och andra sociala förhållanden, arbetsoförmåga, arbetsgivare med mera. Dessa uppgifter finns ofta i patientjournaler eller i anteckningar förda på annat sätt, men sekretessen gäller också sådant som patienterna eller deras närstående själva talat om för vårdpersonalen.

Om du inte vill att några andra än dem du själv önskar ska känna tilll din vistelse på sjukhuset kan du begära sekretess. Tala med personalen om detta.

Inom hälso- och sjukvården gäller lagen för alla anställda, oavsett befattning och arbetsuppgifter. Sekretessen gäller också studerande och praktikanter.

Senast uppdaterad: 2021-05-19 11:24