Gustav Adolfsskolan lär för livet

Alingsås, september 2012

På Gustav Adolfsskolan i Alingsås är det goda samspelet mellan elever och pedagoger främsta målet. På anslagstavlan i stora entrén efterlyser HK-lärare Janita Nilsson unga musikanter för ett evenemang på skolan. Med plats för mat, musik och gemenskap skapar man goda vanor för livet, menar rektor Ann-Christin Pinola.

- Jag intresserar mig mycket för människan i samhället, berättar Janita som undervisar i hem- och konsumentkunskap. Skolan utgår från värden som hälsa, kultur, resurshushållning och jämställdhet i undervisningen. Ett exempel på resurshushållning i praktiken är vatten. Det bästa är ju kranvattnet, men ändå så köper vi vatten på flaska som är så vatten- och energikrävande. Eleverna brukar få blindtesta flask- och kranvatten som jag häller upp i rosa, gröna och blå glasflaskor. Det är omöjligt att avgöra vilket vatten som är i flaskorna och det skapar en massa bra diskussioner i klassen. 

I hemkunskapslokalen har åttorna samlats för att laga en egen meny som ska betygsättas av Janita. Det hackas, strimlas, mumlas och… frågas:
–Janitaaaaa, ska man fräsa löken lite först? Ska jag ställa formarna direkt på bordet sen? Idag ska halva gruppen laga mat och bjuda den andra hälften, som jobbar med hushållsekonomi. Jimmy, Ida, Linnea och Fredrica sitter med huvudena tätt ihop och blickar ner i hemkunskapsboken. De är överens om att hem- och konsumentkunskap är ett viktigt ämne.

– Jag lagar inte så mycket mat hemma, säger Linnea, jag brukar mest bara ställa upp disken. Här i hemkunskapen lär man sig bra saker som man faktiskt behöver.

Det är första gången som klassen får arbeta självständigt i köket. -Eleverna har fått välja en kyckling eller färsrätt som de ska tillaga, berättar Janita. Sedan ska de bjuda på en sallad eller varma grönsaker till och en dessert. Nu får de visa att de kan planera, tillaga och servera på ett trevligt sätt. En del försöker förstås ställa en massa frågor, men idag ska de helst kunna tillämpa sina kunskaper själva.

– Kyckling, currysås och ris. Det är ju en av de enklaste sakerna som finns att göra, säger Jonte och ser nöjd ut. Ludvig menar att det faktiskt blir godare när man lagat maten själv, man får mer känsla för vad man äter. Matilda har valt att rosta rotsaker i ugnen till sin kyckling.

– Det är så gott. Och allting finns året om. Fast såsen blev misslyckad, den blev inte så god… Grabben i köket bredvid har inte tid att prata med oss. Han är fullt upptagen med sin fruktsallad, som skärs i små, fina bitar samtidigt som köttfärsen puttrar på spisen.

– Nu tror jag att det luktar bränt säger Janita och sneglar mot köksavdelningen. Ivar, dina muffins! Ivar som är i full färd med att diska får släppa allt han har för händerna.

– Vad sugen jag blev på muffins, retas Jonte när Ivar tar de rykande bakverken ur ugnen.

–Typiskt, muttrar Ivar. Det är bättre att vänta med disken till sist, så hinner man hälla upp maten.

Christoffer pyntar sin viltgryta med persilja. Fredrica dukar. 
– Vi kanske ska ta en så´n istället, funderar hon högt och jämför tallriksunderläggen i blått och randigt. Passar de här bättre..? Nej, de gör de inte, in i vitrinskåpet igen. Fredrika och Ida väntar otåligt på sina värdar. De är så hungriga nu att de får dela ett äpple. Så äntligen är det dags. Matlaget får presentera sina rätter:
– Spaghetti, köttfärssås och sallad typ…
– Kyckling är billigare och lättare att få tag på…
– Och så vid sidan om rödkålssallad med curry och äpple…

Eleverna sitter två och två vid fint dukade bord och verkar stortrivas.
- Det smakar jättegott säger Ludvig om sitt verk.

Kontakt

Vill du veta mer om Gustav Adolfskolans hälsoarbete?
Maila rektor Ann-Christin Pinola>>

Mer tips för stimulerande övningar i hem- och konsumentkunskap får du genom Janita Nilsson>>

uiqt|wBivv4kpzq{|qv5xqvwtiHitqvo{i{5{muiqt|wBrivq|i5vqt{{wvHitqvo{i{5{muiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m