Betydelsen av god service

  

September 2012

Får det lov att vara lite servicetips?

Tisdagen den 18 september arrangerade Skolmatsakademin en föreläsning på temat ”Betydelsen av god service och ett gott bemötande”. Maria Wilbois, lärare och föredragshållare med ett långt förflutet inom restaurangvärlden, gav många inspirerande tips på hur vi tar skolmåltiden till nya höjder

.

En trevlig arbetsplats med glada matgäster är något vi alla önskar oss. Men hur når vi dit? För att både vi och matgästerna ska associera skolmåltiden med en positiv upplevelse finns flera vägar till målet. Vissa kräver inblandning av skolans ledning och pedagoger, medan andra kan göras med enklare medel. Det handlar om att skapa förväntningar, infria förväntningarna och om möjligt överträffa dem.

Läs här vad deltagarna sade

Läs här vad matgäster tycker

1. Skapa förväntningar

  • Skollunchen ska vara något att se fram emot.  En bra hemsida skapar förväntningar.
  • Gå samma väg till skolrestaurangen som matgästerna gör varje dag. Ser det snyggt ut? Vad kan förbättras?
  • Skapa en informativ, rättstavad och aptitlig meny.

Matsedel á la utfodring

Matsedel á la förväntan
Stekt fisk med kall sås Stekt sej, serveras med örtdoftande gräddfilssås och kokt potatis
Italiensk pastarätt

Spagetti Bolognese med riven ost

Dagens soppa Kerstins paprikadoftande fisksoppa med sej, lax och potatis. Dillvippa!

 

En restaurangmeny skrivs i följande matordning:

Fisk före kött.
Kokt före stekt.
Kallt före varmt.
Helt före malet.

Tänk också på att all information bör vara proffsig, säljande och rykande aktuell.

  • Märk ut med små lappar vad som serveras på salladsbordet.
  • Se alla matgästerna i ögonen, så att du bekräftar att du har sett dem. En liten nick räcker.
  • Bär rena kläder; kockkläder.
  • Berätta gärna om maten och om vad som serveras i morgon. 

2. Infria förväntningarna

  • Se till att maten presenteras på ett snyggt sätt. Det tar tre sekunder för matgästen att skaffa sig ett första intryck. Om förväntningarna inte uppfylls kommer besvikelsen.
  • Håll rent och snyggt och torka matborden ofta.
  • Försök att diska så lite som möjligt när matgästerna äter.
  • Se till att ni har rutiner för att hantera eventuella klagomål, som vad ni säger om någon påstår att maten är äcklig. Klagomål är sällan personliga utan rör sig nästan alltid om maten eller kösituationer.
  • Inget skapar frustrationer som långa köer. Samverka med skolledningen. Schemalagda luncher kan vara modellen.

3. Överträffa förväntningarna

Helst ska lunchupplevelsen överträffa matgästens förväntningar. Variation är ett sätt att lyckas med detta. Ett idé kan vara att anordna en pastautställning där matgästerna får lära sig att se skillnad mellan Gnocchi, Fusilli, Rigatoni osv, men det finns givetvis mängder av andra sätt. Arbeta gärna utifrån FAMM – fem aspekter på måltidsmodell som bland annat innefattar

  • Skolmatsalens miljö
  • Mötet med matgästen
  • Maten ni serverar

Lyssna också på vikarier och dra nytta av deras erfarenheter från andra skolkök. De ser på verksamheten med fria ögon och är gratis kompetensutveckling.

Mer information om FAMM och fler tips från Maria Wilbois föreläsning finner du i länkarna till höger.

Vad tyckte deltagarna?

"Vi har kommit hit för att få inspiration och för att få bekräftelse på att vi är på rätt väg.  Själv har jag jobbat på lunchrestauranger tidigare, säger Eva. Där finns ett helt annat servicetänk, men nu har detta börjat nå skolköken. För tio år sedan slevade vi upp maten. Nu väljer matgästerna själva vad och hur mycket de vill ta. Det gör det mycket roligare att gå till jobbet." 

Eva Olsson, kökschef på Ellös och Tvet, och Mahtab Sarhadei, Kökschef på Vrekil skola/förskola

 

Eftersom det ligger väldigt mycket arbete bakom maten innan den hamnar på tallriken, är det väldigt tråkigt om det bara blir något man slarvar till i slutändan. Det gäller också att fånga matgästen och skapa en måltidsupplevelse. Varje ny matgäst är en ny matgäst. Också den femtioelfte. Servicen är kryddan. 

Margareta Fallqvist Sätilaskolan, Anna Hansson Fotskälskolan och Eva Appelqvist kostchef.

 

"Det är alltid kul att komma iväg på något som skapar många aha-upplevelser. Ibland kan det kännas svårt att vara serviceinriktad. Speciellt om det kommer en femtonåring som har bestämt sig för att maten är äcklig innan den ens har smakat. Men vi försöker att alltid vara trevliga och se dem som matgäster istället för elever. Nu ska vi jobba på att försöka skapa mer ögonkontakt och döpa om skolmatsalen till något med ”restaurang”."

Frida Teleby och Ann-Louice Sjökvist, kockar på Bollebygdsskolan.

 

"Att komma hit idag får oss att se på verksamheten med bredare ögon. Bara en sak som att skriva en trevligare matsedel kan säkert göra skillnad. Vi ska också se över logistiken. Att placera salladsbordet mitt i skolmatsalen har skapat en väldigt rörig situation i vår skolmatsal."

Elinor Andersson och Agneta Racaek

  

Röster från matgäster


"Jag har aldrig pratat med någon som jobbar i skolmatsalen.
Det jag gillar bäst är att den är så stor och att det finns en scen.
Det sämsta är att det är så mycket oväsen."

Gustav, Förskoleklass

"De flesta som jobbar i bamba är snälla. Men några är riktigt stränga!"

Maja, åk 2

"De flesta som jobbar i skolköket är schyssta.
Speciellt en av dem. En gång gav hon mig en sked
så att jag fick provsmaka en soppa. Det gillade jag."

Sofia, åk 4 

"Jag tycker det mesta är bra, men inte att sjuorna ska torka borden eller
hjälpa till med disken, för då blir det aldrig rent. Och så tycker jag att man
borde vädra lite oftare så att det inte blir så kvavt."

Beata, åk 5

"I vår skola är det aldrig någon som säger hej i skolmatsalen.
Det hade varit mycket roligare om de pratade med oss för då hade jag pratat tillbaka. Det bästa med skolmatsalen är att det alltid finns gott om sittplatser så att man kan sätta sig där man vill."

Nicke, åk 6

"När det är god mat som till exempel pannkakor tar en del elever
så många att de är slut när det blir vår tur att äta.
Jag tycker det skulle vara bättre om personalen serverade maten när den är extra god, så att den räcker till alla."

Viktor, åk 8 

"Skolmaten är liksom stämplad som äcklig. Det tycker jag är löjligt.
Det kan inte vara roligt för dem som jobbar i skolmatssalen, även om
vi inte säger det i ansiktet på dem. Jag försöker alltid säga när jag tycker det är gott och då blir de glada."

Emma, åk 9

 

Vad säger svaren från Skolmatsakademins enkät?

Skolmatsakademin har tagit fram en webb-baserad skolmatsenkät för årskurs 3-, 6- och 9-elever. Enkäten är utvärderad av Göteborgs universitet. Så här tyckte eleverna i kommunerna som har använt enkäten. Läs mer om skolmatsenkäten här  >>

  

uiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m