Vinnande recept för färre besök hos skolsyster

Göteborg, 2012
Collage Nordhemsskolan

  

Vad kan nyttigare skolmat leda till?
- Bättre studieresultat och färre besök hos skolsköterskan, säger skolmåltidschefen Anna Rombin Sundbäck.

När eleverna dundrar in i skolmatsalen på Nordhemsskolan möts de av en salladsbuffé med 25 olika anrättningar. Skolmåltidspersonalen har fria händer att komponera sallader efter inspiration, fantasi och säsong och gör det med stor framgång. Det dröjer inte länge innan vissa salladsfat står tomma och det är dags att fylla på med mer.

Salladstallrik
- Det gäller att exponera salladerna på ett trevligt sätt för eleverna, säger Anna. De yngre är ofta konservativa och nöjer sig med rivna morötter.  Men när de ser en klasskompis ta av en annan sallad, vågar de också prova. Till slut har de provat sig fram genom hela salladsbuffén och hittat sina favoriter. Eleverna som har kommit upp i högstadiet är riktigt duktiga på att äta sallad. Det gäller att få dem att våga testa och grunda goda matvanor.

Två pojkar Nordhemsskolan

Hugo och Hannes fyller alltid tallriken till bredden med sallad. ”Vi har alltid blivit matade med kostcirkeln och vet hur viktigt grönsaker är. Gillar vi inte den vanliga maten kompletterar vi bara med ännu mer sallad”, säger de.

Tjejerna är bättre på att äta sallad än pojkarna, även om undantag finns. Anna tror det beror på att tjejerna är mer kostmedvetna.

-Vi har inte några överviktiga barn på skolan. Det kan jämföras med exempelvis Holland, där 45% av eleverna är överviktiga. Varför vi inte har några överviktiga barn på skolan kan jag bara spekulera i.

Håkan Obbel, lärare i åk 7-8 nämner några troliga orsaker.

-Personligen tror jag att barnen på Nordhemsskolan har ganska medvetna föräldrar, att de har med sig goda matvanor hemifrån. Ofta hör jag eleverna berätta att de har lagat mat tillsammans därhemma. 

Håkan Obbel Nordhemsskolan

De frågar varandra vilka sallader de har testat, och kan konstatera att en köttgrotta var extra god på kanten. När man pratar mat ur en positiv synvinkel har man kommit ganska långt. För några år sedan hade vi elever som stack ner på stan och köpte kakor och läsk istället för att äta i skolrestaurangen. Men skolköket jobbade upp sig och skolsyster gick runt i klassrummen och berättade om hur skadligt sockret är för kroppen. Sedan dess är problemen så gott som borta. Med god mat och information kan man komma långt.

Håkan Obbel brukar följa
elevernas samtal kring matbordet
med stort intresse under
sina pedagogiska luncher.

Viss mat är idag helt bannlyst på Nordhemsskolan. Hit hör tacos, hamburgare och pannkakor.
-Tacos är dyr och krävande mat som barnen ofta äter därhemma, fortsätter Anna. När vi serverade tacos brukade många fylla sina tallrikar med så mycket att de inte orkade äta upp det. Detsamma gällde när vi hade hamburgare. Tallrikssvinnet blev för stort. Serverade vi pannkakor fanns elever som hoppade över både soppan och salladsbuffén för att kunna äta 15-20 stycken pannkakor. Det innebar att de inte fick i sig någon fullvärdigt kost.

Jonna, elev NordhemsskolanJonna i årskurs 7 säger att hon inte har reflekterat över att pannkakorna är borta. ”Det bästa med skolmåltiderna är stämningen och grönsakerna”, säger hon.

Att höja skolmåltiden med en rejäl salladsbuffé har varit positivt på flera sätt, enligt Anna. Grönsakerna kostar 10 kronor kilot medan det ekologiska köttet ligger kring 95 kronor.

-Där spar vi mycket pengar som kan användas till fler ekologiska råvaror. Eleverna kan alltid äta sig mätta och undvika onödigt småätande, även om de inte gillar maten just den dagen.

Enligt skolsystern har också studieresultaten höjts på Nordhemsskolan. Färre barn kommer med huvudvärk eller ont i magen och orkar bättre med sin skoldag. Ett gott samarbete mellan skolrestaurangen, skolsystern och hemkunskapsläraren där vikten av goda matvanor, sömn och fysisk aktivitet blir tydligt för eleverna, ger resultat.

uiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m