Mahtab bjuds in i klassrummet

Orust, maj 2009

Mahtab

I Varekils skola arbetar man med öppna dörrar mellan kök och klassrum. En kursdag om Sapere-metoden blev startskottet för skolrestaurangens pedagogiska engagemang. Eleverna tränas i att prova nya smaker och sätta ord på vad de känner.
- Lektionen vi hade med Mahtab var jättekul! Vi äter mer grönsaker nu och vågar smaka allting, intygar Jennie, Julia och Jenniffer i årskurs 5.  

Matsal i Orust

Kök och klassrum i skön förening

Vi hoppas att vårt exempel sprider sig här i kommunen och att fler skolor hakar på, säger Mahtab, köksansvarig på Varekils skola. Vi har drivit på pedagogerna här, sapere är ju en metod för dem.

-Jag provade sånt som jag inte provat förut i bamba, och det smakade gott! Så nu äter jag säger Erman som går i femman. Vi lärde oss att synen inte ska lura oss, fortsätter kompisen Adam och tillägger att vissa saker var mycket godare än vad han trodde.

Mahtabs lektion om mat och sinnesupplevelser har satt spår. Eleverna äter mer grönsaker och funderar över hur sinnena påverkas under måltiden. Och så var det kul förstås, en lärorik stund som ger lust att äta och att våga prova. –Det gav direkt respons, säger klasslärare Eva Widenhielm. Dagen efter lektionen ville eleverna smaka på allt i skolrestaurangen. Vi hade tema om människokroppen och sapere-metoden gav en fördjupning i ämnet. Mahtab erbjöd oss ett jättebra koncept!

På Orust är mat och måltider självklart i folkhälsoarbetet. Anna Sandberg är lokal kontaktperson i Skolmatsakademin och folkhälsosamordnare på plats.

Pojke med saftkanna-Skolmaten är en del av skolans utvecklingsarbete, menar Anna, det är viktigt att alla är med. Vi har en aktiv grupp med lärare och måltidspersonal som driver på arbetet. Vi har samarbete med barnläkare och skolsköterskor och tillsammans har vi tagit fram en jättefin folder om goda råd vid utflykter och annat firande i skolan. Idén till foldern kom när skolledningen ifrågasatte elevernas sockerintag. De gick ut med tuffa krav på sockerinnehållet maten som eleverna erbjuds i skolan och vi beslöt oss för att föra en gemensam linje i hela kommunen.

Foldern är efterfrågad, det märker vi strax, just idag är foldern slut på Varekils skola och Mahtab passar på att beställa fler när Anna är på besök.

Anna-Carin Liljesson, lärare, är ansvarig för elevrådet.
-Vi jobbar mycket med skolmaten. Skolrestaurangen har blivit en öppen miljö hos oss och vi har jättebra dialog med måltidspersonalen. Det är viktigt att det ser fint ut, vi pratar mycket om det med eleverna och pratar om det som en restaurang. Idag äter man inte samlat i hemmen alla gånger. Skolmaten har en viktig roll, betonar Anna-Carin, skolan kan föregå med gott exempel.

För att hitta gemensamma lösningar måste måltidspersonalen och pedagogerna träffas och spåna, menar Anna Sandberg.

-Det är lite det som är grejen, man har inga naturliga träffpunkter i yrkesvardagen. När vi startade arbetet i Skolmatsakademin satte vi oss ner tillsammans i skolorna och kom på jättebra idéer. Pedagoger och måltidspersonal behöver samarbeta mer, det är så viktigt. Anna-Carin vill tipsa alla pedagoger

-Ta hjälp av dem som arbetar i köket. Är man intresserad att komma till klassen, som Mahtab, utnyttja den kunskapen!

uiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m