I Högsbo stadsdel tar man mera

Göteborg, 2009

Det är skollunch på Flatåsskolan – utan rusning. Vårgrön sallad med babyspenat, fänkålsringar med apelsinrasp, Maries lång-långa morotsticks, solgul majssoppa, hemlagad lasagne… Låter det gott? Det är det också intygar tjejerna i klass 6A.

Elever Flatåsskolan

- Maten är jättegod säger Paulina spontant, vi har många rätter att välja på och vi har alltid soppa. Kompisarna radar upp flera fördelar med restaurang Ta´mera som valmöjligheterna och miljön som känns modern med blå-vitrutiga dukar på borden.

- Föräldrarna tycker att maten är jättebra här när de provat, den är bättre än när de själva gick i skolan, funderar Josefin. Eleverna känner väl till att man i Högsbo stadsdel fått pris för sin fina skolmat och när vi nämner kostchefen Katarinas namn nickar de igenkännande. Det är tydligt att vi är i en stadsdel där skolmaten är viktig och – synlig.

Högsbo Matsedel

Ett sätt att synliggöra sin verksamhet är att skicka ut en terminsmatsedel. Eleverna som vi träffar bekräftar att visst, den dimper ned i brevlådan så även föräldrarna kan ta del av menyerna i skolan. Katarina Wochner-Carlsson intygar att satsningen har varit värd varenda krona. Sju närmare bestämt, per styck för fyrfärgstryck, A3 format och porto hem till familjerna i Högsbo.

Skolrestaurangerna i stadsdelen har fått mycket positiv uppmärksamhet i media. Hur lyckas man så väl med sin kostverksamhet? I Högsbo värnar man om maten säger Ingrid, kock. Här har vi en bra organisation som skapar ett tillåtande arbetsklimat.

Tahere lagar mat

- Vi har lång erfarenhet och vågar vara kreativa fortsätter kollegan Marie. Salladsrecepten har vi i huvudet, vi testar, smakar och testar igen. Vi är duktiga på att fånga upp elevernas önskemål och tankar. Det är ju det som skapar glädje i arbetet, att alltid försöka hitta lösningar!

Lunchen är schemalagd och synkroniserad med klassernas scheman. I den ljusa, luftiga restaurangen råder ett ovanligt lugn för att vara på en större skola. Den pedagogiska lunchen ser man som en självklarhet för att skapa trygghet för både elever och vuxna.

- En bra skolmåltid förutsätter att vi lärare sitter med eleverna och äter menar Bengt Smedberg bestämt.

För att lyckas med en bra skolmåltid krävs att många pusselbitar faller på plats: En väl fungerande organisation, kompetent och engagerad personal samt en öppen och kreativ miljö där skolpersonal, elever och föräldrar är delaktiga. Köksteamet på Flatåsskolan sammanfattar sin framgång kort och koncist:
-Visa er för gästen, sälj in er produkt och skapa en bra relation mellan köket och eleverna!

Personalen Flatåsskolan

uiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m