Den pedagogiska frukosten är serverad

Tjörn, 2008

Flicka äter  

En gång per läsår och klass dukas en pedagogisk frukost fram på Kållekärrsskolan på Tjörn. På frukostbordet står dinkelvetegröt och hemmagjord müsli. Brödet är bakat i skolans kök och innehåller morötter och dinkelvete. Detta är bara några specialiteter som fjärdeklassarna hugger in på denna morgon.

Kållekärrs skola arbetar aktivt med att främja hälsan bland eleverna.  Ett särskilt prioriterat område är kost och fysisk aktivitet. Initiativet till den pedagogiska frukosten togs ursprungligen av hälsolaget och matrådet på skolan. Frukosten föregås alltid av ett gemensamt arbete mellan berörda klasslärare och skolsköterska.

Pojke äter smörgås -Efter årskurs fyra äter 70 procent av eleverna sin frukost själva därhemma, säger Kerstin Samsson, grundskolelärare på skolan. Därför måste vi lägga grunden till goda frukostvanor så tidigt som möjligt i  livet. Vår ambition är att blanda teori och praktik. Eleverna får lära sig mer om betydelsen av frukost samt vad en allsidig frukost ska innehålla. Därefter får varje klass äta frukost tillsammans med sin lärare i matsalen. Frukosten ger tillfälle att få prova olika alternativ. Målet är bland annat att eleverna skall våga prova något som de kanske inte äter till vardags.

Den pedagogiska frukosten är frukten av ett arbete som har pågått länge i våra klassrum, men också hemma hos eleverna själva. Att föräldrarna är delaktiga i allt vi gör och att vi kan samarbeta är oerhört viktigt om vi ska kunna förbättra matvanorna. På föräldramötena talar vi mycket om frukostens betydelse för att eleverna ska orka med sin skoldag.

Vi rekommenderar små skedar till allt som är sött. Är det utflyktsdags skriver vi numera alltid ”Ta med nyttig fika” istället för ”Ta med fika”. En bättre hälsa kan uppnås med ganska enkla medel.

Vi lägger också energi på att hålla eleverna i rörelse. Varje dag promenerar skolans elever en slinga på 700 meter, som inom kort kommer att utökas till 1 500 meter. Vi odlar tomater, majs, pumpor, morötter och kryddor i vår egen skolträdgård, där vi också har planerat olika fruktträd och bärbuskar. Frampå höstkanten har vi skördefest och levererar själva råvarorna till skolköket. Hela skolan är engagerad, varje profession tar hand om sitt gebit.

Till detta samarbetar vi med Tjörnodlarna som är ett nätverk av ekologiska odlare i trakten. Kommuner och landsting är definitivt en kraft att räkna med när det gäller att skapa en ökad efterfrågan på ekologiska livsmedel. Att arbeta i nätverk för en bättre hälsa och miljö är något vi gör över hela Tjörn sedan länge. Skolmatsakademin är ett sätt att nå ut längre.

Kontakt

Vill du veta mer om hur man som skolsköterska kan främja goda matvanor i skolan?

Välkommen att kontakta Helena Nordevik.

uiqt|wBpmtmvi5vwzlm%vqsH|rwzv5{muiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m