Absolut mersmak för Kolja à la Arzak

Pojke med munnen full av mat

75 000. Minst så många portioner fisk lagades i Västra Götaland den 22 maj med anledning av stjärnkocken Elena Arzaks Göteborgsbesök och specialkomponerade recept. Skolmatsakademin begav sig till Lilla Edet för att se hur det hela skulle falla ut.
 
Kostchef Gun Mellqvist tar emot oss i Fuxernaskolans storkök:

-Vi provlagade rätten för några veckor sedan, gillade den och bestämde oss för att haka på. För skojs skull köpte jag med en liten portion som jag testade på mitt barnbarn på 4 år. Hon tyckte också att det var jättegott. Det är alltid kul när det händer något. Ibland är det lätt att tappa inspirationen, det här ger en kick. Receptet är lättlagat även om det innehåller ganska många moment. För att vinna lite tid kokade vi koljan och kylde ner den igår.

-Den enda modifiering vi har gjort är att byta ut de färska tomaterna mot färdighackade. Sedan har vi förstås barn som inte tål mjölk, tomatpuré eller ägg, säger Ann som ansvarar för specialkosten. Därför har vi ersatt mjölken med havre- eller rismjök, tomaterna med morotspuré och äggen med grötris i några av pannorna. Gillar barnen rätten kommer vi absolut att laga rätten igen. Fiskpudding med skirat smör är redan en storfavorit. Men ofta måste man laga en rätt tre gånger innan barnen lär sig att gilla den.

Flicka tar mat vid serveringen
 

Alla vet vad som är på gång

Nu har klockan blivit 9.30 och 53 pannor med 1800 portioner står redo att levereras till sex grundskolor och ännu fler förskolor. Garneringen skickas separat för bästa slutfinnisch. Vi sätter oss i bilen och följer en av leveranserna som går till Strömskolan, där den första omgången potatis precis är färdigkokt.

Kökspersonal rullar matvagn

Klockan 10.30 strömmar de första barnen in i ”Restaurang Kedjan”. Att det ska bli fisk idag är barnen redan informerade om. Det har Gun Mellqvist sett till att barnen vet, genom att skicka brev till skolornas pedagoger. Samspelet fungerar utmärkt.

-Det är viktigt att pedagogerna är engagerade och positiva till maten eftersom det smittar av sig på barnen, säger Gun. Förskoleelever brukar vara mest positiva, femte och åttondeklassarna minst. Men vi upplever att eleverna slänger väldigt lite mat i skolorna. Vi uppmuntrar barnen att hellre ta mat två gånger än en. Vi har inga smörbyttor på borden, utan portionerar ut smöret i små glas för att det ska bli fräschare och mindre spill. Men vi ser det också som ett betyg på att vi lagar god mat.
 
Henrik i klass 1 är som ett kvitto på att maten är god: ”Jag är redan inne på min andra portion" Maten smakade jättegott, det är fisk med lök och morrötter i. Det är bästa fisken idag… Eller den godaste fiskrätten jag har ätit, menar jag. Dessutom hörde jag att hon som lagade maten fick pris igår. Det talade vi om i klassrummet”.
 
David i klass 6 resonerar så här: ”Vi äter fisk av världens bästa kvinnliga kock.” Det ser ut som tonfisk eller lax. Jag gillar skolans fiskpinnar bäst, men jag ger ändå rätten 7 av 10 poäng.”
 
”Jag ger rätten en 8: a i betyg. Fiskpudding är nummer 1. Jag vill att fisken ska vara vit, gärna med smält smör till”, säger klasskompisen Jenny.
 
Vi bestämde oss för att utöka testpanelen dagen till ära.

Vad tyckte du om maten?

Felicia Leon
Helt okej. Att jag inte har ätit upp beror på att jag var så mätt.
Felicia, klass 6.
Supergod, det här skulle jag gärna vilja äta igen. Men nu vill jag ut och leka. Leon, förskoleklass.
Elin Daniel

Det smakade ungefär i mitten någonstans. 
Elin, klass 2.

Sådär. Jag hittade ett ben. 7-8 på en skala. 
Daniel, klass 5.


-Jag brukar inte gilla fisk men den här rätten får 100 stjärnor. Det här vill jag ha igen, kan du skriva upp.
Johnnie, klass 3.

uiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m