Lysekil har receptet på framgång

Lysekil, oktober 2008


Receptet på framgång i Lysekil stavas kunniga politiker, en drivande kostchef och aktiviteter för elever och föräldrar.

Pojke gör äppelmos
- Kravsocker vad är det?

- Då är det inte besprutat.

- Just det.

Alexander och Elliot i klass 4-5 i Bergs skola skalar äpplen, kärnar ur och hackar fint. Dagens recept är ekologiskt äppelmos från skolgårdens eget träd. Grytan på plattan fylls snabbt med ljusgula, frasiga äppelbitar. Övningen är en del i temasatsningen om hälsosam, ekologisk och närproducerad mat på skolan.

- Det är otroligt att se eleverna i den här åldern, att de vet så mycket. De kan ju många gånger mer än oss vuxna. Eleverna kan påverka sina föräldrar i rätt riktning säger Per-Åke Johansson, lokal politiker och engagerad i Skolmatsakademin. Han menar att kunskap i de tidiga åldrarna och föräldramedverkan är nyckeln till goda matvanor i skolan. Just i kväll möter Per-Åke och kostchef Gunilla Martinsson en grupp föräldrar som bjuds på en ekologisk och närproducerad skolmåltid.

- Det finns massor att göra. Vi serverar exempelvis frukt till varje skolmåltid, något som jag tror är unikt, fyller Gunilla i.

Lysekil är en kommun av många i Skolmatsakademin. Det som är särskilt spännande är att hela kommunen är certifierad av Skolmatens Vänner. I Lysekil försöker man också att handla ekologiskt och närproducerat. 
Idag köps cirka 10 procent ekologiska varor in till skolmåltiden och man har ett samarbete med en lokal köttproducent. Gunilla berättar att man i Lysekil ställer krav vid upphandlingen och försöker minimera transporterna genom att välja rätt sorts varor.

- Det är vårt ansvar att ta plats. Vi måste föra en konstruktiv dialog med våra lokala beslutsfattare och visa på konsekvenserna av föreslagna beslut, så här blir det. Kunskaper om mat är viktigt hos politikerna. Jag som kostchef kommer och berättar för nämnden hur vi jobbar och vilka förutsättningar som krävs för att vi ska lyckas med vårt arbete i skolmåltiden.


Pojke sitter i äppelträdet


- Kan man inte ta en kratta eller nå´t?

Ute på skolgården klänger en handfull elever i det dignande äppelträdet. Julia försöker desperat att nå det största och rödaste äpplet som givetvis dinglar på mer än en armlängds avstånd.

- Vi har gjort ett besök på ICA där eleverna fick material och frukt. 
Det var startskottet för vår temavecka och nu provar vi materialet från Skolmatsakademin. Maj-Lis som är klasslärare har inspirerat och informerat. Eleverna har bland annat fått läsa om bananodling i en broschyr från Svenska Naturskyddsföreningen. En text som väckte mycket tankar.

- När vi läste om bananerna så tänkte jag att det där ska man nog inte äta funderar Judith. Mari menar att det bästa nog är att odla själv – om man kan. Stina tycker att det var bra att man fick veta att bananerna plockades av barn, de borde ju få gå i skolan.

Hur ska man äta då, för att man själv och miljön ska må bra? Svaren från klass 4-5 är många och kloka. Olga och Robin sammanfattar:

- Om man äter för mycket kött räcker det inte till alla. Och man kan hjälpa världen och sluta släppa ut gifter.

Kontakt

Vill du veta mer om hur Lysekils skolor använder vårt Ät S.M.A.R.T temapaket, kontakta kostchef Gunilla Martinsson här >>

uiqt|wBo}vqtti5uiz|qv{{wvHt%y{msqt5{muiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m