Steg för steg: Smoothie

Förskolan Stjärnan, Hogstorp i Uddevalla, 13 augusti 2014

Jag är på besök på förskolan Stjärnan i Uddevalla där det går cirka 45 barn. Här träffar jag pedagogen Petter som deltar i projektet Måltidspedagogik i praktiken. Petter ska idag tillsammans med två stjärnskott, Stina och Nellie ordna mellanmål till eftermiddagens mellisstund.

Förberedelser inför smoothien

Dagens uppdrag: att göra sin egen smoothie. Stina och Nellie ska göra sina egna smoothies, hjälpas åt att följa ett färdigt recept men får såklart bestämma helt själva hur den ska smaksättas. Det finns både banan och bär att välja på. Det anpassade bildreceptet har Petter fått från projektet och kocken Anna har hjälpt till med beställning och den lilla förberedelse som behövts.

Petter med två små flickor på förskolan

Tjejerna får på sig varsitt förkläde, Petter går igenom receptet steg för steg och vilka redskap de ska använda; decilitermått, matskedsmått, kryddmått, bunke och stavmixer. Det här kommer att gå lätt som en plätt.

HallonRecept för 1 glas smoothie

1 dl vaniljyoghurt
3 msk mjölk

Valfri mängd banan/blåbär/hallon
1 krm vaniljsocker (valfritt)

Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser i en bunke eller annan behållare
2. Mixa med en stavmixer tills den är slät
3. Häll upp i ett glas och njut =)

 

Kollage av bilder på förskolebarnen när de gör smoothies

Tjejerna hjälps åt att hålla koll på räkningen av matskedar och deciliter och koncentrationen blir stor när det är dags för stavmixern. Klart!

- Hur smakar det? undrar jag.

- Mmm vad gott! Nellie dricker smoothie

När det är dags för mellis får de andra barnen också smoothie, som kocken Anna förberett. Stina och Nellie dricker sina egna och berättar glatt för kompisarna hur de gjort smoothien och vad som är i. Allt blir som bekant så mycket godare när man varit med och lagat det själv.

Petter berättar att han sökte sig till utbildningen just därför att han inte hade så stor kunskap i ämnet mat och måltider, men däremot ett stort intresse. Vid hans sida under utbildningstiden finns coachen Susanne Thorén, Läromat AB som stöttar och coachar alla deltagare under det 12 veckor långa praktiska arbetet på förskolorna.

- Jag lär mig själv mycket hela tiden, säger Petter som tycker det är jätteviktig för barnen att lära sig vikten av att äta varierat.

Susanne håller med om detta och framhåller att en av anledningarna till att måltidspedagogiken är så viktig är för att få våra barn att vara mer bekväma med frukt och grönt. Att våga provsmaka leder förhoppningsvis till att man i slutändan också äter mer balanserat.

Petter tycker vidare att projektet och denna satsning är tacksam att presentera och entusiasmera kollegor och andra med eftersom alla redan har någon slags relation till mat.

- Istället för att införa något helt nytt, en ny arbetssyssla så tar vi något vi redan gör och fixar med varje dag på förskolan; frukost, lunch och mellanmål – och i små, små steg gör vi dessa måltider mer pedagogiska. Vips så har vi många fina mervärden.

Petter har börjat småskaligt men märker redan en viss spridning. De blir som en röd tråd genom hela verksamheten och det gäller att ha med alla på tåget, kocken, barnen, personalen och föräldrarna. Nyligen började förskolan servera lunch på ett buffébord och slutade äta ute på avdelningarna. Nu har de en utsmyckad matsal istället. Petter nämner också att de för en tid sedan satte upp en stor världskarta och pratade om var veckans maträtter kom ifrån.

- Det var jättehäftigt och spännande när man började prata med barnen om gulaschsoppan vi äter. Jag berättade att gulaschsoppa ursprungligen kommer från Ungern. ”Var ligger Ungern?” frågar barnen och helt plötsligt har vi fått in en lektion i geografi. Det regnar utomhus och på innergården står en stor kruka med lysande grön blast som sticker upp. Petter tycker att det ska bli spännande nu efter sommaren och semestern när alla barnen kommer tillbaka och skördetiden närmar sig. Både potatis och morötter ska skördas. - Vi får se om barnen kommer ihåg vad det var vi sådde i våras, säger Petter och ler stort.

Nationellt Centrum för Måltiden  Läromat AB   Barnens bästa bord

*Utbildningen Måltidspedagogik i praktiken gavs i projektform under 2014 och finansierades av Jordbruksverket.


Kontakt

För mer information om projektet kontakta Mija Gustafsson, 
Nationellt Centrum för Måltiden, projektledare för Måltidspedagogik i förskolan
 

uiqt|wBuqri5o}{|in{{wvH%vizi5{muqri5o}{|in{{wvH%vizi5{muiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m