"Håriga" mackan

Förskolan Citronfjärilen, Lextorp i Trollhättan, 18 juni 2014

Dagens uppdrag: att skapa "håriga mackor" till mellanmål. Men först måste vi skära upp våra tillbehör, det vill säga ögon, näsor, munnar, hår och annat som ska pryda våra mackor. Sju väldigt stojiga och uppspelta 5-6-åringar sätter sig ner runt det förberedda bordet och Maria, som är pedagog på förskolan, delar ut små knivar och färgglada skärbrädor till var och en. Stämningen är förväntansfull och ändå är det inte första gången som barnen samlas för att ”leka med maten”.

Samling på förskolan Citronfjärilen

Kicki, förskolans kock har förberett allt det praktiska; färdigsköljda grönsaker, frukter, sallad, små skålar, bunkar, knivar och skärbrädor. Kicki sträcker fram den stora salladskålen och barnen får själva välja vilka grönsaker de vill skära upp på just sin skärbräda idag. De allra flesta väljer lite av varje från skålarna; körsbärstomater, gul paprika, rädisor, isbergssallad, gurka och vindruvor.

Barnen plockar grönsaker

Barnen har inga problem med att namnge grönsakerna på skärbrädan… med ett undantag - rädisorna. Rädisorna både ser ut och heter förvillande likt deras rotfruktskompis rödbetan. Helt förståeligt. Extra förvirrande blir det nog då rödbetan även växer ute i förskolans odlingslådor på gården – där har barnen varit och känt och tittat tidigare idag.

När grönsakerna och frukten till slut ligger på plats på skärbrädan är det lätt hänt att syssla förvandlas till lek. Rädisorna blir till bomber och granater vilka i sin tur blir till stora, röda granatäpplen. Fantasin skenar iväg på två av pojkarna och det är svårt att hänga med i alla svängar.

Förskolebarnen skär grönsaker

Skär gurkaBarnen jobbar på självständigt med lite lätt uppmuntran och handledning från Maria och Kicki. Ibland går det trögt att skära och det är svårt att se vad som är upp och ned på kniveggen.  Är man dessutom en ivrig liten kock så kan man råka slinta med kniven. En av flickorna visar glatt upp ett pyttelitet skärsår för sina fascinerade kompisar men får snabbt ett plåster av Maria och alla återgår koncentrerat till sina egna skärbrädor.


Någon har skurit sig

I takt med att de uppskurna bitarna blir fler och fler på skärbrädorna passar Maria och Kicki på att öva räkning med barnen.

– Hur många bitar gurka har du nu? Om du tar de där tre bitarna tomat och lägger ihop med två bitar gurka, hur många blir det då?

Måltidspedagogerna finns nära till hands

- Vad duktiga ni är allihop! Nu hjälper ni väl till med att laga mat hemma också? undrar jag imponerat.

Nej, barnen verkar inte alls roade av att hjälpa sina mammor med att laga mat riktigt ännu, men att skära upp ”granater” och göra smörgåsgubbar tycker de däremot är kul.

När allt är uppskuret är det äntligen dags att få göra sina egna mackor. Förutom allt som våra sju mini-kockar varit med och skurit upp finns det idag även pumpafrön, persilja, ost, skinka och ägg att dekorera sina mackor med. Smör, bröd och vatten finns också på bordet. Här är det endast fantasin som sätter gränserna och till barnens hjälp finns recept i bilder och exempel på mackor man kan skapa uppsatta på väggen.

Smörgåsförslag

Några av dagens mackor blir stilfulla, andra blir överdådiga och en blir faktiskt skrämmande lik min egen pappa! Jag är helt klart imponerad av barnens kreationer. – Kan vi inte ha päron nästa gång? frågar en pojke som är nyfiken på att göra en annan smörgåsgubbe som han har sett på en av de uppsatta bilderna.

Dagens mellanmål intas av praktiska skäl inomhus idag medan resten av förskolan äter utomhus. Nyfikna barn tittar längtansfullt in genom fönstren och undrar vad vi håller på med härinne.

Kicki och Maria Måltidspedagoger

Maria och Kicki berättar att ryktet om deras satsning på måltidspedagogik har spridit sig till andra avdelningar på förskolan och att alla är väldigt positiva.

- Tanken är ju trots allt att detta ska komma fler till nytta! Vi har sedan tidigare jobbat med veckans kock här på förskolan. Då har Maria och ett barn åt gången fått vara med mig i köket en förmiddag då vi bakar bröd till soppan på torsdagar. Vi dokumenterar genom att filma och ta foton. Barnen får sen visa upp detta för sina kamrater på samlingen innan maten och berätta själva vad de gjort. Att arbeta systematiskt på det här sättet är däremot helt nytt för oss båda, säger Kicki och tittar på Maria som nickar.

Kan det vara så att många skulle vilja arbeta på det här sättet men inte tycker sig ha tid tror ni?

- Alltså tid… Tycker man att något är roligt så tar man sig tid tror jag, svarar Kicki.

Och för barnen är detta arbetssätt redan en självklarhet.

- Tror ni att alla förskolor sitter och gör "håriga mackor" precis som ni? frågar jag barnen. JA, självklart! är det enhälliga svaret.

Plötsligt får ett av barnen för sig att prova att ha persilja i vattenglaset.

- Prova och se vad det smakar, uppmuntrar Maria.

- Mmm, det smakade gott! Fler provar och funderingar väcks kring vad man mer kan ha i vattnet för att få smak. Hallon, blåbär, apelsin, gurka, citron…

- Nästa gång ska vi både ha päron till smörgåsen och hallon till vattnet så att ni kan få smaka, lovar Kicki.

Nationellt Centrum för Måltiden  Läromat AB   Barnens bästa bord

*Utbildningen Måltidspedagogik i praktiken gavs i projektform under 2014 och finansierades av Jordbruksverket.


uiqt|wBuqri5o}{|in{{wvH%vizi5{muqri5o}{|in{{wvH%vizi5{muiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m