Matglädjen ökar skolans attraktivitet

Göteborg, maj 2007

Truslsegårdsskolan

På Trulsegårdsskolan i Torslanda råder total konstnärlig frihet i skolköket. Varje dag serveras en stor salladsbuffé och två olika maträtter. 

-Vi bestämmer själva vilken mat vi ska laga och hur vi ska laga den, säger Michaela Schocher, kostekonom i köket. Inspirationen får vi från kokböcker, Internet och lite varstans. Vi har bra kontakt med eleverna och får på så sätt alltid veta vad de tycker. Vill vi prova en ny maträtt serverar vi den alltid några gånger, så att eleverna får tid att bekanta sig med de nya smakerna, konsistensen och utseendet. Går maträtten inte hem efter tredje tillfället, testar vi ett nytt recept istället. Det är viktigt att eleverna känner sig delaktiga och får vara med och påverka. Ett annat exempel är att våra elever får praktisera i skolköket en dag per termin, tre stycken åt gången.

Flicka i matsalen -Vi har också återkommande temadagar där maten integreras i den vanliga undervisningen, säger Karin Pettersson, utvecklingssamordnare för skolmåltider på förvaltningen. ”Skördefesten” som pågår en vecka under hösten innehåller mycket säsongsanpassad mat med festliga aktiviteter som kryddgissnings- och pannkaksvändartävling. Eleverna älskar det. Vi har haft besök av en fiskutbildare som berättade om havets skafferi och vilka skillnader som finns fisksorterna emellan. Annars är det lätt att fisk bara är fisk. För föräldrarna har vi bland annat arrangerat matlagningskurser, espressoskola och fransk ostskola.

Att vi lägger mycket energi på maten är ett medvetet val vi har gjort. Mat spelar en väldigt central roll i livet. Föräldrar frågar ju inte barnen vad de har lärt sig i skolan under dagen, utan snarare vad de har ätit. Matglädjen är ett sätt att marknadsföra Torslandas skolor.

uiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m