Restaurangen som har öppet från bitti till sent

Ulricehamn, september 2013

Tar mat i serveringen

När man kommer in i Stenbocksskolans matsal i lunchrusningen slås man av det påtagliga lugnet. Hur kan det komma sig att det känns som att kliva in i en liten intim restaurang när 650 elever ska samsas runt servering och bord? Det får vi snart reda på. Välkommen till Stenbocksskolan!  

Vill du komma direkt till vår framgångsanalys av Stenbocksskolan, klicka här

Stenbocksskolans kök har många år på nacken. Men maskinparken är av det modernare slaget och dietköket är stort och rymligt. Här stortrivs Elisabeth och Kerstin. Idag serveras sej med provencalsk sås, tomat och örter. Eleverna förser sig.  Doften av kanelbullar på jäsning samsas med dagens kryddor och tzatzikin som ska förberedas till biffarna imorgon. Och så här rullar en vanlig dag på. Restaurangen slår upp portarna klockan 07:30. Då serveras frukost med nykokt gröt, filmjölk, flingor, bröd, pålägg, grönsaker... Många elever har lång resväg och får stiga upp i ottan. Tur då att skolrestaurangen har största möjliga kundfokus.

I köket 

–Lika goda som hembakta, jag lovar, skrattar Elisabeth och håller fram en plåt. På onsdagar och torsdagar får vi baka några extra plåtar när sexorna är här för språkundervisning. Då passar de på att komma till skolans ”fik” som är nytt för dem. Här får eleverna köpa baguetter, bullar, yoghurt och frukt.

– Vi har alltid haft det så. Så länge eleverna äter vår fina lunch med salladsbord ser vi inga bekymmer med att de kan köpa en kanelbulle i skolan. Det är så roligt när eleverna kommer till oss.

 

Nybakade bullar hålls fram på en plåtStenbocksskolans restaurang är även lunchrestaurang för kommunens personal. Här äter de i trevlig miljö med kollegor över förvaltningsgränserna. För 48 kronor får man njuta dagens med sallad och kaffe. Edvard Olander som jobbar på serviceförvaltningen går hit 3-4 gånger i veckan.

–Det är ofta bra mat här, men den nya matsedeln ställer ju till det eftersom de serverar samma rätt på gymnasiet. Då kan jag ju inte välja när det blir blodpudding… Nja, så är det nu inte, rättar Johan i serveringen. Kommunen har gemensam veckomatsedel i hela kommunen, men rätterna serveras oftast på olika dagar. Matsedeln är höstens stora projekt för köksorganisationen i Ulricehamn. Nytt som ska lagas och testas. Oftast slår det väl ut.

–Det här med strömming, det var ju skitgott, sa en av våra elever berättar Elisabeth glatt. Men det har varit mycket jobb för att få in rutinerna med alla nya recept. Vi får nog bromsa in lite nu och se att det vi testat hitintills fungerar.

 Ätande vuxna matgäster

Enhetschef Ann-Mari och kostchef Birgitta berättar gärna om sin verksamhet. Arbetsmiljö är en hjärtefråga och kommunen avsätter en pott pengar varje år till utrustning i köken. Att personalen har bra förutsättningar är en självklarhet. - Vi måste också vara vakna för vad som händer i samhället, hur detta påverkar skolan, elever och matpreferenser. Vi ska kunna göra avkall från vår matsedel, våga vara innovativa och pröva nytt. Vi finns till för våra matgäster och vill att de ska vara nöjda när de går härifrån säger Ann-Mari.

 


Banner framgångsfaktorer

 

Tillgänglighet och servicekänsla

Välkommen in! Restaurangen bjuder på frukost, lunch och fik varje skoldag. Bättre service kan man väl inte få?

Täta kontakter mellan gäst och personal

Elever och kökspersonal träffas flera gånger om dagen under de tre mål som serveras. Man känner varandra väl.

Vuxennärvaro

I restaurangen äter pedagoger och kommunanställda sida vid sida med eleverna och miljön ska fungera för alla.

Kompetent och flexibel personalgrupp

Kökspersonalen har flexibla arbetsvillkor och kan arbeta i flera olika kök

Nytänkande köksorganisation

Vad händer därute i samhället? Omvärldsbevakning och nyfikenhet på nya trender är en del i strategin.

uiqt|wB{swtui|{isilmuqvH{x5{m{swtui|{isilmuqvH{x5{muiqt|wB}tzqsi5jz}vvH{x5{m}tzqsi5jz}vvH{x5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m