Erfarenhet är bara ett annat ord för att slippa tänka - Troed Troedsson

Kulturens roll i samhällsutvecklingen 3 - Troed Troedsson from Kultur i Väst on Vimeo.

ERFARENHET ÄR BARA ETT ANNAT ORD FÖR ATT SLIPPA TÄNKA
Troed Troedson, framtidsanalytiker

Det mest spännande händer därute
Ta in information istället för att föra ut den. Våga lämna era hus. Och planera för snabba förändringar. Det var framtidsanalytikern Troed Troedsons råd till kultursektorn.

För tio år sedan skrev Troed Troedsson boken ”Don´t panic”. I dag skulle han snarare döpa den till ”Panic”. Orsaken, förklarade han, ligger i att västvärlden förlorat det kunskapsövertag som vi levt med och utnyttjat till vår fördel under lång tid.
   – Vårt problem är att vi lider av hybris, sa han. Vi tycks fortfarande leva i den fullständigt felaktiga tron att alla andra är idioter.
  
Saab är ett exempel. Företaget har inte blivit sämre på att bygga bilar. Det är bara det alla andra har blivit så mycket bättre. Ett annat exempel är den svenska byggbranschen. Svenska företag har gärna åkt till Östeuropa och byggt hus. Men när östeuropéer nu har hämtat in försprånget och vill komma hit, då säger vi att det är bättra att alla är hemma och bygger hos sig.
   – Hotade grupper reagerar alltid med protektionism, konstaterade Troed Troedson. Vi ser det i alla branscher. Titta bara på alla journalister som fnyser åt bloggare. Och jag ser samma sak i kulturlivet. Men stöd till kulturen kan inte främst handla om att bevara det vi har utan om att skapa nytt. Skulle vi bara ha velat bevara vårt kulturarv hade sådant som folkskolan, bibliotek och presstöd aldrig kommit till.

Ta in information
Den förskjutna balansen vad gäller kunskaps- och informationsövertag verkar inte bara på ett globalt plan utan också på ett lokalt och regionalt. Kultursektorn har traditionellt sett varit inriktad på att föra ut information och upplevelser till folket. Nu måste man istället koncentrera sig på att få in det som händer därute.
   – Ni som sitter härinne och inte finns med på Facebook borde säga upp er, menade Troed Troedson. Man måste finnas med där, inte för att uttrycka sig själv, som en del tror, utan för att ta reda på vad alla andra tycker och tänker. Det är er absolut viktigaste uppgift.   
   Inte heller hjälper det att prata med grannen i stolsraden eller kollegan på jobbet.
   – Alla vi som sitter i det här rummet är så lika varandra att det är meningslöst att vi pratar med varandra, hävdade Troed Troedson. Det är som att prata med sig själv. Vi måste istället komma på hur vi ska få veta vad folk som vi aldrig träffar har för åsikter och funderingar.
   – Kulturarbete handlar inte om att få ut kultur till andra, utan tvärtom om att få in andras kultur till den egna organisationen.

Tänk kortsiktigt!
Det synsättet innebär också att platsen förlorar mycket av sin betydelse. Ett kunskapsövertag gör att byggnaderna – skolhuset, kulturhuset – blir viktiga. Har man ett kunskapsunderläge, det vill säga om man utgår från att de spännande och viktiga sakerna händer någon annanstans, då måste man ut.
  
Och när man överger fixeringen vid platsen kan man också lämna tanken på långsiktighet. Långsiktighet är, återigen, en bra strategi om man har ett kunskapsövertag. Har man tvärtom ett kunskapsunderläge är det bättre att planera för snabba förändringar.
   – Utgå från att ni ska skriva om era kulturplaner varje måndag, uppmanade Troed Troedson, och fundera på hur planen och era organisationer ska se ut för att göra det möjligt.

uiqt|wB&xmzvqtti5u5rwpiv{{wvHs}t|}zq%vi{|5{mxmzvqtti5u5rwpiv{{wvHs}t|}zq%vi{|5{muiqt|wBjrwzv5{swoH%vozmoqwv5{mjrwzv5{swoH%vozmoqwv5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m