Jul utan stress - går det?

Använd julledigheten till att göra ingeting alls.
Pepparkaksbak, julklappsrim och korvstoppning. Tillhör du dem som trivs som fisken i vattnet mitt i julstöket? Eller försöker du i själva verket leva upp till något som är helt omöjligt? Vi frågade Lilian Wiegner, överläkare på Institutet för stressmedicin, om hur vi kan göra för att få bukt med stressen i jultider och andra tider.

Vi kanske inte vill leva våra liv som munkar eller nunnor i ett kloster, men idén om att dygnets 24 timmar ska fördelas på åtta timmars arbete, åtta timmars vila och åtta timmars kontemplation kanske inte är så dum. Problemet för oss utanför klostermurarna är bara att det är vi själva som måste välja hur vi vill fördela vår tid. Och handen på hjärtat, hur ofta tänker vi på att schemalägga vår återhämtning?
– Om man har en arbetssituation, eller en privat situation, som innebär mycket stress, måste man få tid mellan stressperioderna att återhämta sig om man inte vill riskera att bli sjuk, säger Lilian Wiegner.
I våra liv finns det sånt som stressar på olika plan och en god början är att för sig själv fundera på var stressen finns i ens liv. Om man till exempel vet med sig att man vill lägga mycket tid på julförberedelser, kan man försöka att inte lägga in för krävande uppgifter på jobbet under samma period, i den mån det går att påverka. Eller åtminstone se till att julledigheten blir en rejäl återhämtning, utan en massa måsten att besöka släktingar eller ordna med bjudningar.
– Varför inte i stället njuta av det du åstadkommit i stället för att bara springa vidare? Stanna hemma och gläds åt att det är fullt i kylskåpet och låt julledigheten bli en riktig ledighet, säger Lilian Wiegner.

Då var det lättare att hitta luckorna

Det var kanske inte bättre förr, men det var i alla fall lättare att hitta de där luckorna i tiden som gav återhämtning. Butikerna hade inte söndagsöppet, internet fanns inte och svarade i telefon gjorde vi när vi var hemma. Det fanns bara två kanaler på teve som inte heller sände dygnet runt. Mellandagsrean började den 27 december, om inte den dagen var en söndag, och inte som nu i vissa fall redan på juldagen.
– Förr var det mer naturligt att pausa, i dag är tempot väldigt högt överallt och vi lever med många valmöjligheter, med ett ständigt informationsflöde och höga krav på att vara på topp. Detta ställer extra stora krav på individen att sätta stopp, för ingen annan säger åt en att det börjar gå för långt, säger Lilian Wiegner.
En del av oss kan hantera en hel del stress, andra mindre. Vi är alla individer med olika förutsättningar. Därför är det orimligt att vi jämför oss med varandra, särskilt om vi tror att vi kan klara av allt det där som alla andra gör tillsammans. 
Vi kan inte begära av oss själva att vi ska vara bra på allt, även om det är just det budskapet som ofta sänds ut via medierna med sina reportage om lyckade människor och perfekta hem.
– Egentligen är det konstigt att det blivit så här, med tanke på Jantelagen, att inte sticka ut. Trots det har det blivit blir allt viktigare att prestera, säger Lilian Wiegner.

Självkänsla byggd på prestation

Patienterna som kommer till Institutet för stressmedicin har misstanke om utmattningssyndrom. Många av dem har en prestationsbaserad självkänsla där det inte bara gäller att prestera i arbetet, utan också privat. Att vara vältränad, bullbakande, engagerad i barnens idrottsföreningar och den som tar hand om släktingar och kommer ihåg födelsedagar är prestationer som gett bekräftelse. Det är svårtatt bryta ett sådant mönster, eftersom det ofta är något man fått med sig tidigt.
– Men i dag lever vi i en annan värld, där det inte är rimligt att vi både ska vara heltidsarbetande och samtidigt sköta ett hem på samma sätt som tidigare generationer gjorde på heltid, säger Lilian Wiegner. I jultider blir detta än mer tydligt. Bilden av den perfekta julen, med hela släkten samlad, maten fixad och huset pyntat som i filmen Fanny och Alexander, hör till en tid och en livsstil i miljöer där det fanns tjänstefolk som både lagade mat och städade. Det är klart att det är orimligt att fixa allt det där själv. Men om vi inte själva reagerar kan stressen dra iväg med oss på ett sätt som är rent skadligt. Här finns heller tyvärr ingen ”quick fix” eller käcka tips att ta till, utan vad som behövs är en ordentlig reflektion kring hur vi lever våra liv, enligt Lilian Wiegner.
– Du måste själv fundera på vad som är viktigt för dig, vad du mår bra av. Och fråga dig själv hur du återhämtar dig. Forskningen visar till exempel att vi klarar av stress bättre om vi rör oss fysiskt. Men det behöver inte vara så märkvärdigt, som vardagsmotion räcker en halvtimmes promenad om dagen, kompletterat med en kraftigare ansträngning ett par gånger i veckan. Viktigt prata om alla krav Vi behöver också prata mer med varandra om hur alla krav stressar oss. Så det kommer fram att andra inte är så där fantastiska som vi tror. Om ens självkänsla hänger på att berätta för andra vad man presterat, kanske man kan skryta med sina nya insikter om att köpta pepparkakor och färdiginlagd sill duger lika bra i år. Eller att vi vågat strunta i julgardinerna.
– För vad är det som är viktigt egentligen? Är det inte att vara en god människa? Jag hade önskat att vi lärde oss hitta balansen där vi gör så gott vi kan och samtidigt kan vara lugna, harmoniska och nöjda, säger Lilian Wiegner. Att vara och inte bara göra, alltså. Det låter lättare sagt än gjort. Men det finns metoder som gör det lättare för oss att tänka i nya banor.
– Om du är prestationsinriktad kan du behöva göra det till en utmaning att luta dig tillbaka, att se vad som händer när du inte säger att du kan baka bullarna eller vara ordförande i den där föreningen. Då kan du känna dig duktig eftersom det där med att säga nej var en prestation för dig.

Bränn inte all energi!

 Lilian Wiegner häller upp lite vatten i ett glas och förklarar att vattnet är en tänkt energinivå jag just fyllt på genom att göra något som jag mår bra av.
– Nu vill jag att du lutar dig tillbaka och känner glädjen av att ha fyllt på kraft, men utan att nödvändigtvis göra slut på den. Det är helt okej att känna att du har energi, men inte tänker använda den. Det här brukar jag ge som en ordination, för det är ett sätt att inte bli sjuk! säger Lilian Wiegner.
Enligt en världsomfattande undersökning om värderingar, där 257 000 personer i hela världen intervjuades under åren 1981 till 2008, har man följt attityder i över nittio länder. I denna undersökning framstår svenskarna som de mest individualiserade människorna av alla. Vi strävar efter upplevelser, livskvalitet och välbefinnande och vill må bättre än bra. Samtidigt visar en undersökning som Lilian Wiegner och hennes kolleger inom kort kommer att presentera, att väldigt många av oss upplever sig stressade (se faktaruta).

Bort med jämförandet

En positiv trend är att vi i vår strävan efter välbefinnande söker efter andra alternativ i vår livsstil, som yoga, qigong och mindfulness. I våra julklappspaket ryms allt oftare presenter med upplevelser* som spa-behandlingar, biobesök eller träningskort. Men här finns en fara att också upplevelserna blir kravfyllda. Att vi börjar jämföra oss med andra och blir stressade av att inte ha något att berätta om på fikarasterna efter semestern.
– Vi måste hela tiden gå tillbaka till oss själva och fråga vad vi mår bra av och acceptera att vi är olika. Någon kanske mår bra av att baka lussekatter, en annan av att bara sitta i en stuga hela ledigheten, en tredje av att åka till kusten och vindsurfa. Det är tävlandet och jämförandet vi måste få bort, helt enkelt. Och om det skulle vara så att vi trillar dit inför julen och trots alla goda föresatser stressar lite för mycket, då vet vi att bakom hörnet väntar en skön återhämtning. Då kan vi unna oss den där långpromenaden vi längtat efter. Om vi själva bestämmer oss för det, vill säga.

Västsvensk stress kartlagd

Institutet för Stressmedicin har nyligen i en studie kartlagt upplevelse av stress. Resultatet skall nu sammanställas och kommer att presenteras med start våren 2011. Sammanlagt 600 personer mellan 18 och 65 år som sökt läkare (för vilken sjukdom som helst) på fem vårdcentraler i Göteborg med omnejd har tillfrågats om de för närvarande i livet upplever stress i sådan grad att det gjort dem oroliga, spända eller givit dem sömnstörningar. Preliminära data visar att 50-70 % upplever en sådan stress! I studien kommer man bland annat att kunna visa om det skiljer sig inom olika åldersgrupper, om det finns skillnader mellan könen och hur stor andel av olika grupper som blivit sjuka av stress.
Bildtext:Lilian Wiegners råd är att låta julledigheten bli en rejäl återhämtning, utan en massa måsten. Att fika med familj och vänner kan vara en trevlig avkoppling, och både lussebullarna och pepparkakorna kan faktiskt köpas färdiga.

TEXT: Anna -Lena Bjarneberg
FOTO: Anna Rehnberg

uiqt|wB&jm||qvi5i%xmt{{wvH%vozmoqwv5{mjm||qvi5i%xmt{{wvH%vozmoqwv5{muiqt|wB%wmjjzmlis|qwv5%vozH%vozmoqwv5{m%wmjjzmlis|qwv5%vozH%vozmoqwv5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m