Västra Götalands årsredovisning 2009
Här är Västra Götalandsregionens årsredovisning.
Den handlar om vad Västra Götalandsregionen
har gjort år 2009 och hur politikerna har använt
regionens pengar.
Det är viktigt att alla kan vara med
och säga vad de tycker.
Vi i regionen ska berätta om vad vi beslutar
och vi måste visa respekt för människor
och tänka på alla människor.
Innehållsförteckning
Det här är Västra Götalandsregionen
Viktiga händelser under året
Regionstyrelsens ordförande Roland Andersson skriver
Regiondirektör Johan Assarsson skriver
Vår region
Företagen
Kunskap och utbildning
Forskning
Internationellt arbete
Kollektivtrafik – bussar och tåg för alla
Miljö
Kultur
Hälso- och sjukvård
Personal
Ekonomi
Det här hände varje dag under år 2009
Det här är Västra Götalandsregionen
Västra Götalandsregionen
har funnits i mer än tio år.
I Västra Götaland finns 49 kommuner
och här bor 1,6 miljoner människor.
Västra Götalandsregionen arbetar för
dem som bor i regionen
och de väljer demokratiskt
vilka som ska bestämma i regionen.
Regionen har ansvar för tillväxt,
att fler människor ska bo, arbeta
och starta företag i regionen.
Regionen har ansvar för kultur, miljö,
bussar och tåg för alla.
Västra Götalandsregionen sköter hälso- och sjukvården
med sjukhus, vårdcentraler och tandvård.
Det är det regionen arbetar mest med
och de flesta av regionens anställda arbetar i vården.
Till innehållsförteckning
Viktiga händelser under året
Här är några viktiga händelser i regionen
under år 2009:
Den 1 oktober 2009 införde vi
ett nytt sätt att välja vård.
Det heter VG Primärvård
och nu kan alla invånare i regionen
välja vilken vårdcentral de vill gå till.
Regionen beslutade att
Agnesbergs folkhögskola ska bli
en folkhögskola för romer.
Regionen ska undersöka om Västra Götaland
kan bilda en ny region tillsammans med Värmland.
Regionen har gjort en budget för år 2010
och en plan för åren 2011-2012.
Skatten ska vara lika många procent som år 2009.
Regionen har skrivit en plan för
hur regionen ska arbeta
för mer miljövänlig energi.
Vi ska använda mindre olja.
Regionen fyllde 10 år och ordnade
på grund av 10-årsjublieet en dag
som handlade om hur vi ska arbeta i framtiden.
Regionen sade ja till ett förslag
om att vara med och betala för
att bygga ut vägar och för att
bygga ut kollektivtrafiken
med bussar och tåg.
Till innehållsförteckning
Regionstyrelsens ordförande Roland Andersson skriver
Det har varit ett bra år för vår ekonomi
men det trodde vi inte när året började.
Det var finanskris i världen
och vi hade dålig ekonomi i Sverige.
Här i västra Götaland var det kris
för bilindustrin.
Vi trodde att regionens pengar inte skulle räcka
men vi har klarat oss utan att behöva minska
så mycket i det vi arbetar med och har ansvar för.
Det är bra för oss eftersom de år som kommer
är mycket osäkra.
Vi har satsat mer på vård för de människor
som har cancer och väntetiderna i vården
har blivit kortare.
Vi arbetar för att våra patienter
och vår personal ska få världens bästa vårdlokaler.
Det här året har vi startat VG Primärvård.
Nu får våra invånare bestämma mer själva
om den vård de behöver.
För att vi ska kunna göra mer och bättre
måste människor ha jobb.
Men företagen har haft det svårt
och många människor har förlorat jobben.
Vi har arbetat hårt för att hjälpa våra företag,
särskilt de företag som tillverkar och säljer bilar.
Nu har vi arbetat i mer än tio år
och nu har våra invånare en sjukvård
som fungerar bra.
Vi har också arbetat med att bli bättre på tillgänglighet i vården
och det har vi lyckats med.
Till innehållsförteckning
Regiondirektör Johan Assarsson skriver
Början på år 2009 var orolig.
Ekonomin i världen var dålig
och vår ekonomi i regionen var inte heller bra.
Det var svårt att veta hur det här året skulle bli
men vi fick in mer skattepengar än vi trodde.
I början på året bestämde vi att vi måste spara pengar
men vi ville inte säga upp personal som är fast anställd.
Det har vi inte heller behövt göra
och det är vi glada för.
En viktig händelse år 2009 var att vi
startade VG Primärvård.
Vi ska fortsätta att arbeta för allt som
våra invånare behöver
och det är ett arbete som ställer
stora krav på oss alla.
En annan viktig händelse var vaccineringen
mot svininfluensan.
Det var ett mycket stort arbete
men tillsammans klarade vi det
på ett bra sätt.
Till slut hade mer än 60 procent
av invånarna i regionen
vaccinerat sig mot svininfluensan.
Det har hänt mycket år 2009
men vi har varit duktiga på
att visa vad vi kan och vill göra.
Till innehållsförteckning
Vår region
Det är viktigt för ekonomin
och för att alla ska få det bra
att fler människor flyttar till regionen.
Under år 2009 blev vi 11 tusen fler personer i regionen.
Det är mest människor från andra länder
som har flyttat hit.
Den största gruppen är svenskar som flyttat hem.
Fler barn har fötts.
Nio av tio personer i Västra Götaland
är ganska eller mycket nöjda med sitt liv.
De som har bra ekonomi är nöjdare
än de som har dålig ekonomi.
Till innehållsförteckning
Västra Götalandsregionen arbetar hårt
för att hjälpa nya företag och gamla företag
här i regionen.
Nya företag får hjälp med kontor, kunskap och pengar.
Forskare, studenter och företag arbetar tillsammans
och ger idéer till varandra.
Regeringen ger ett speciellt stöd till kvinnor
som vill starta företag.
Här i regionen har mer än tvåtusen kvinnor
fått hjälp med sitt företag.
Men andra företag kan också få ekonomiskt stöd
och låna pengar för att bli större.
Det är framför allt företag
som arbetar med bilar, hälsa, energi,
livsmedel, trä, textil och turism
och företag som arbetar med havet på olika sätt.
Fler turister besöker Västra Götaland.
Det gör att vi får fler jobb
och mer pengar till regionen.
Till innehållsförteckning
Kunskap och utbildning
Västra Götalandsregionen arbetar för
att vi ska få utbildningar som passar
det som företagen behöver.
Vi vill också att fler människor
skaffar sig bra utbildningar.
Vi vill ta tillvara den kunskap
som våra invånare har.
Därför arbetar vi med validering
som betyder att vi jämför kunskap,
till exempel utbildningar från olika länder.
Det är viktigt att våra barn och ungdomar
blir mer intresserade av teknik och naturvetenskap.
Det är kunskap som vi behöver i framtiden.
Därför har vi gett 15 miljoner kronor
till det arbetet.
Till innehållsförteckning
Forskning
Västra Götalandsregionen samarbetar med forskare.
År 2009 har vi beslutat om flera projekt.
Det är bland annat ett centrum som har kunskap om vindkraft
och om hur vi tar hand om vårt avfall.
Ett annat stort projekt är forskning om
säkerhet i bilar och andra fordon.
Vi ger också stöd till forskare som samarbetar
i projekt i Europa och övriga världen.
Till innehållsförteckning
Internationellt arbete
Hösten 2009 var Sverige ordförande för EU.
Regionen var med på många möten
som var i Göteborg.
Vi hyr en arbetsplats i Bryssel
sedan sommaren år 2009.
Det gör att vi får bättre kontakt
med de människor som arbetar med EU.
Till innehållsförteckning
Kollektivtrafik – bussar och tåg för alla
Regionen arbetar för att kollektivtrafiken
ska bli ännu bättre.
Vi har bland annat bestämt att vi ska
bygga en tågtunnel under Göteborg.
Fler har de senaste åren rest med kollektivtrafik
men under år 2009 reste färre människor med kollektivtrafik.
Men många fler reser med tågen i regionen.
Vi fortsätter att arbeta för att fler ska åka
med kollektivtrafiken.
Till innehållsförteckning
Miljö
Vi arbetar hårt för att vår miljö
ska bli bättre.
Under år 2009 har företag som vi samarbetar med
börjat bygga vindkraftverk.
Vi vill använda mindre olja
och ger stöd till företag som vill tillverka biogas,
som kommer från olika slags sopor.
Vi satsar också på biogas i våra egna bilar
och andra fordon.
Under året har vi arbetat för att fler
ska använda solenergi
och vi ger stöd till företag
som arbetar med solenergi.
Fler invånare vill bygga hus
som inte använder så mycket energi.
Vi bygger också våra egna hus energisnåla.
Ett exempel är Tehuset som är en byggnad
vid sjukhuset i Borås.
I höstas bestämde vi att vi ska klara oss
utan olja år 2030.
Vi arbetar för att maten vi köper i regionen
ska vara bra för miljön.
och vi köper själva mer mat
som är bra för miljön.
Till innehållsförteckning
Kultur
Vi satsar mycket pengar på kulturen.
Varje år får flera hundra projekt pengar från oss.
Under år 2009 har vi arbetat mycket
med kultur för barn och ungdomar.
Vi har fortsatt att arbeta med en plan
för hur turister kan vara i naturen
och få vara med på kultur.
Det gör vi tillsammans med andra
som arbetar med turism.
Vi har börjat ge mer stöd till
film och biografer.
Under år 2009 delade vi ut 19 stipendier
och musikvetaren Jan Ling fick vårt stora kulturpris.
I november ordnade vi en stor konferens i Göteborg
om kultur och hur den påverkar vårt samhälle.
År 2009 var det bästa året för Film i Väst.
Film i Väst vann mer än 80 priser
på filmfestivaler runt om i världen.
Film i Väst samarbetar mer
med filmbolag i andra länder.
Göteborgsoperan sålde lite färre biljetter
år 2009 än året innan.
Men operan har arbetat mycket
för att få fler barn och ungdomar
att komma till operan.
Till innehållsförteckning
Hälso- och sjukvård
Under år 2009 har vi arbetat mycket med
att göra tillgängligheten till vården bättre.
Det ska vara lätt att få vård.
Köerna till vården har också
blivit kortare.
I oktober startade vi vårt vårdval
som vi kallar VG Primärvård.
Nu får de som bor i regionen själva välja
vilken vårdcentral de vill gå till.
Under hösten vaccinerade vi
900 tusen invånare mot svininfluensan.
Alkohol, tobak och droger
Färre unga i Västra Götaland
dricker alkohol och använder droger.
Det är framför allt flickor
som dricker mindre alkohol.
Pojkar dricker lika mycket som tidigare år.
Både pojkar och flickor röker mer än tidigare.
Att skada sig själv
och försöka ta sitt liv
Det är färre personer som har försökt
att skada sig själva de senaste åren.
Det är också färre som försöker ta sitt liv.
Det är mest unga kvinnor som försöker
skada sig själva men det är också bland kvinnor
det minskar mest.
Sjukdomar som smittar genom sex
Färre personer har blivit smittade
av sjukdomen klamydia
men fler har blivit smittade av sjukdomen gonorré.
Fler personer har blivit smittade
av sjukdomen HIV.
53 personer fick sjukdomen förra året.
Nästan 600 personer lever med HIV eller aids
i Västra Götaland.
Vårdgarantin
Vårdgarantin är regler för
hur länge personer ska behöva vänta på vård.
Vi har inte klarat vårdgarantin helt år 2009.
Men antalet personer som fått vänta för länge
på operation eller behandling
har minskat under år 2009.
Rådgivning på telefon
Vi vill att de personer som ringer
ska få svar inom tre minuter.
Men vi har fortfarande inte lyckats med det.
Men det har blivit lättare att få svar under år 2009
än det har varit tidigare år.
Vårdcentralerna
Det har varit svårare att ringa vårdcentralerna
under år 2009 och det kan bero på
att många ringde och frågade om svininfluensan.
Men det är lättare att ringa vårdcentralerna
i Västra Götalandsregionen än att ringa vårdcentraler
i många andra delar av Sverige.
De flesta personer får träffa en läkare
inom sju dagar.
Det går lite snabbare i Västra Götalandsregionen
än i många andra delar av Sverige.
Mottagningar på sjukhus
Antalet personer som väntar på
att få besöka en mottagning på sjukhus
har varit fler år 2009 än år 2008.
Ungefär dubbelt så många personer fick vänta
längre än vad vårdgarantin säger.
Barn- och ungdomspsykiatrin
Det ska gå snabbt att få en tid
hos barn- och ungdomspsykiatrin
och nästan ingen har behövt vänta för länge.
Operationer och behandlingar
Det är nu färre personer som väntar på
operationer och behandlingar på sjukhus.
Ungefär tusen personer fick vänta för länge
under år 2009.
Säkerhet för patienterna
Det är viktigt att vi får veta om vården
inte fungerar på ett säkert sätt.
Då kan vi göra den bättre.
Under år 2009 har fler anmält att vården
inte har fungerat på ett säkert sätt.
Det kan delvis bero på att vi nu är bättre på
att rapportera än tidigare år.
Män och kvinnor
Regionen har i många år undersökt
om vården behandlar män och kvinnor olika.
Fler kvinnor än män klagar på
hur de blir behandlade i vården.
Ungefär dubbelt så många kvinnor klagar.
Men det är också fler kvinnor som besöker vårdcentralerna.
På sjukhusen får männen lite mer vård
än kvinnorna.
Fler män än kvinnor får hjärtoperation
när de får hjärtinfarkt.
Det är lika vanligt att män och kvinnor
får dåliga höftleder.
Men det är fler kvinnor än män
som blir opererade.
Det kan bero på att det är vanligare
att kvinnor bryter lårbenet.
Till innehållsförteckning
Personal
Omkring 50 200 personer var anställda i regionen
i slutet på år 2009.
Det är en minskning från år 2008
med nästan 700 personer.
Färre har varit sjuka
Personalen var mindre sjuk än förra året.
Det var färre som var sjuka en lång tid
men fler som var sjuka en kort tid.
Regionen har gjort planer för de personer
som är sjuka länge.
Planerna hjälper personerna
att komma tillbaka till sina arbeten.
Fler anställda har fått planer
Under året har fler anställda
fått planer på hur de ska kunna utvecklas
i sina arbeten.
Regionen arbetar för att alla anställda
ska ha en sådan plan.
Män och kvinnor ska ha samma lön
Kvinnor har fortfarande lägre lön än män.
Men skillnaden mellan mäns och kvinnors löner
har fortsatt att minska under året.
Regionen fortsätter att arbeta för att
kvinnornas löner ska öka mer.
Färre arbetar deltid
Under året har vi arbetat extra mycket
för att fler anställda
ska kunna arbeta heltid.
Färre anställda arbetar nu deltid
jämfört med tidigare år.
Färre personer arbetar bara en kort tid
Färre arbetar bara en kort tid
jämfört med tidigare år.
De som arbetar en kort tid är ofta personer
som arbetar när det behövs mycket personal
eller när någon anställd är sjuk
eller studerar.
Dyrare att hyra in personal
Regionen hyr varje år in personal.
Ofta är det läkare som är specialister
som vi hyr in.
Det blir varje år dyrare att hyra in personal
men förra året blev det bara lite dyrare
jämfört med tidigare år.
Till innehållsförteckning
Ekonomi
Den dåliga ekonomin i Sverige
och i världen blev bättre under 2009.
Det började vi märka på hösten.
I Västra Götaland var det framför allt
fabrikerna som tillverkar bilar
som drabbades hårt av den dåliga ekonomin.
Många människor blev arbetslösa
och fortfarande är många arbetslösa.
Men Västra Götalandsregionen
fick in mer skattepengar än vi trodde.
Det gör att det ser ganska bra ut inför framtiden.
Regionens resultat var plus 86 miljoner kronor.
Regionen får pengar från skatter
och från staten.
Vi använde 2 miljoner kronor mer än år 2008
till allt vi sköter och har ansvar för.
Hälften av pengarna använde vi till
personal och läkemedel.
Kostnaden för personal ökar varje år
men förra året ökade kostnaden mindre
än tidigare år.
Regionen har använt ganska mycket pengar
till att bygga nya hus för vård av sjuka personer.
Vi har bland annat byggt vid Sahlgrenska sjukhuset
och i Borås.
Regionens ekonomi har varit bra de senaste åren
och nu får vi in lite mer pengar i skatt.
Men vi måste vara försiktiga och planera
på ett bra sätt.
Då kan vi ha en bra ekonomi
i framtiden också.
Till innehållsförteckning
Det här hände varje dag under år 2009
Över 12 tusen personer besökte våra vårdcentraler.
Över 7 tusen personer besökte våra sjukhus.
50 barn föddes på våra sjukhus.
Döva hade tolk i 101 timmar.
Västtrafiks fordon körde 33 tusen mil.
Det är lika mycket som 8 varv runt hela jorden.
1 644 personer besökte Göteborgs botaniska trädgård.
1 842 personer besökte våra museer.
5 652 personer såg en film från Film i Väst.
Till innehållsförteckning