Västra Götalands årsredovisning 2010
Här är Västra Götalandsregionens årsredovisning.
Den handlar om vad Västra Götalandsregionen
har gjort år 2010 och hur politikerna har använt
regionens pengar.
Från och med år 2011 kommer politikerna
i Västra Götalandsregionen ha ansvar för tillväxt
och utveckling av regionen.
Det är viktigt att alla kan vara med
och säga vad de tycker.
Annars är regionen inte demokratisk.
Vi som styr regionen ska berätta om vad vi beslutar
och vi måste visa respekt för människor
och tänka på alla människor.
Innehållsförteckning
Det här är Västra Götalandsregionen
Människorna i vår region
Viktiga händelser under året
Regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson skriver
Regiondirektör Johan Assarsson skriver
Företagen i vår region
Forskning
Kunskap och utbildning
Bättre bussar och tåg för alla-Kollektivtrafik
Internet till alla
Samarbete med andra länder
Kultur
Miljö
Hälsovård och sjukvård
Alkohol tobak och droger bland unga
Sjukdomar som smittar genom sex
Att skada sig själv och försöka ta sitt liv
Barn med övervikt
Vårdgaranti
Rådgivning på telefon
Akutmottagningar
Barnpsykiatri och ungdomspsykiatri
Vårdplan
Fördelning av pengar till vård och tandvård
Skador i vården
Kvalitet i vården
Hur patienter blir bemötta
Kvinnor och män
Personal
Färre har varit sjuka
Män och kvinnor ska ha lika lön
Färre arbetar deltid
Fler arbetar bara en kort tid
Kostnader för inhyrd personal minskar
Regionens ekonomi
Det här är Västra Götalandsregionen
I Västra Götaland finns 49 kommuner,
och här bor 1,6 miljoner människor.
Västra Götalandsregionen är till för dem som bor där,
och de väljer demokratiskt
vilka som ska bestämma i regionen.
Regionen har ansvar för tillväxt,
som betyder att fler människor ska bo, arbeta
och starta företag i regionen.
Regionen har också ansvar för kultur, miljö,
bussar och tåg för alla.
Västra Götalandsregionen sköter hälso- och sjukvården
med sjukhus, vårdcentraler och tandvård.
De flesta av regionens anställda arbetar i vården
Människorna i vår region
De flesta människor som bor i Västra Götalandsregionen
mår bra och är nöjda med livet.
Nio av tio personer i Västra Götaland
är ganska eller mycket nöjda med sitt liv.
Fler män än kvinnor är nöjda.
De personer som har en lång utbildning
mår bättre än de som har kortare utbildning.
Under år 2010 blev vi 11 tusen fler personer i regionen.
De flesta av dem är människor från andra länder
som har flyttat hit.
Nu bor det lite mer än 1,5 miljoner
människor i Västra Götalandsregionen.
Viktiga händelser under året
Här är några viktiga händelser i regionen
år 2010:
I februari beslutade fullmäktige
att projektet Gröna Rehab
också kommer att fortsätta i framtiden.
I Gröna Rehab får personer
som behöver rehabilitering
vara i trädgårdsverksamhet.
I mars beslutade fullmäktige att de tycker det är bra
att Västra Götalandsregionen
ska ansvara för den lokala
och den regionala kollektivtrafiken.
Ansvaret börjar gälla 1 januari år 2012.
I september beslutade fullmäktige
om ett program
för att unga ska vara med och bestämma
mer om det som händer
i Västra Götalandsregionen.
Regionen har gjort en plan för
hur regionens personal
på bästa sätt ska kunna klara sitt uppdrag.
Regionen har gjort en budget för år 2011
och även en plan
för hur regionen ska använda sina pengar åren 2012 till 2013.
Skatten kommer att vara samma som år 2010.
Det kommer att bli ett nytt Regionens hus
i Göteborg.
Regionfullmäktige har bestämt att köpa
fastigheten Göteborg Gullbergsvass
där det nya Regionens hus ska vara.
Regionstyrelsens ordförande Gert-Inge Andersson skriver
Det här är första året som jag är
ordförande för regionstyrelsen.
Det har hänt mycket år 2010.
Jag har besökt sjukhus, vårdcentraler,
teatrar och konserthus,
och jag är stolt över alla som arbetar här.
I Västra Götalandsregionen arbetar vi
med att få bättre kollektivtrafik.
De som arbetar med kultur i regionen
kommer att få större uppgifter.
Förra året startade vi VG Primärvård.
Vi ska fortsätta att arbeta för att sjukvården
ska bli ännu bättre i regionen.
Vi vill att Västra Götalandsregionen
ska ha Sveriges bästa sjukvård om tio år.
Vi vill att personalen i sjukvården ska ha mer tid
med varje patient.
Därför ska vi bli bättre på att använda ny teknik.
Om vi arbetar på ett bättre sätt
får vi mer tid till att ge patienterna vård.
Regiondirektör Johan Assarsson skriver
År 2010 har varit ett bra år.
Fler personer i regionen har fått sjukvård
och ekonomin i sjukvården har varit bra.
I mer än 10 år har Västra Götalandsregionen
varit på försök.
Vi har visat att vi har klarat av vårt uppdrag bra.
Försökstiden är slut
och vi ska fortsätta att vara en region.
Västra Götalandsregionen ska arbeta extra mycket
med att få bättre vägar,
tåg och kollektivtrafik.
I projektet som vi kallar Västsvenska paketet
ska vi arbeta för att få mer kollektivtrafik
och bättre vägar.
I det här projektet samarbetar regionen
med Göteborgs stad och med regeringen.
Vi behöver spara pengar i regionen.
Därför bestämde vi att färre personer
ska arbeta för Västra Götalandsregionen.
Vi har lyckats bli färre anställda
utan att avskeda personer som är fast anställda.
I Sverige har vi vårdgaranti.
Det betyder att alla har rätt till sjukvård
inom en viss tid.
I Västra Götalandsregionen har vi blivit bättre
på att ge personer sjukvård i rätt tid.
Ändå är det patienter som får vänta för länge.
Därför måste vi bli ännu bättre på
att ge alla den sjukvård
som de behöver i rätt tid.
År 2010 har varit ett annorlunda år.
Det är första året
som vi har blivit färre anställda i regionen.
Vi har också blivit duktigare på att använda
våra pengar i regionen.
Jag hoppas att alla som bor i Västra Götaland
kommer att få bra och framgångsrika år.
Företagen i vår region
Västra Götalandsregionen arbetar hårt
för att hjälpa nya och gamla företag
här i regionen.
Nya företag får hjälp med kontor, kunskap och pengar.
Forskare, studenter och företag arbetar tillsammans
och ger idéer till varandra.
Men också gamla företag kan få ekonomiskt stöd
och låna pengar för att bli större.
Regionen ger särskilt stöd till kvinnor
som vill ta över och sköta ett företag.
I Västra Götaland finns många företag
som arbetar med bland annat hälsa,
biomedicin, bilar, energi, IT, kultur och textil.
I regionen finns också många företag
som tillverkar mat.
Många turister besöker Västra Götaland.
Turisterna gör att vi får fler jobb
och mer pengar till regionen.
Västra Götaland har börjat ett samarbete
med tyska och danska tågföretag.
Därför har många fler turister
kommit till vår region.
Forskning
I Västra Götalandsregionen tycker vi
att det är viktigt att forska
och lära sig mer
om till exempel miljö, energi och hälsa.
Därför samarbetar vi med många forskare
och företag som har nya idéer.
Vi ger också stöd till forskare som samarbetar
med projekt i Europa och övriga världen.
Kunskap och utbildning
Västra Götalandsregionen arbetar för
att det ska finnas utbildningar
som passar företagen i regionen.
Vi vill också att fler människor
skaffar sig bra utbildningar.
Vi vill kunna använda den kunskap
som människorna i regionen har.
Därför arbetar vi med validering,
som betyder att vi undersöker
vad människor har för kunskaper
och vilka kunskaper de behöver.
Vi behöver bli ännu bättre på
att arbeta med validering i regionen.
Därför har företaget Meritea
fått 3.5 miljoner kronor
för att utveckla arbetet med validering.
Bättre bussar och tåg för alla
Regionen vill att kollektivtrafiken
ska bli ännu bättre så att fler
kan åka med kollektivtrafiken,
det vill säga med regionens bussar och tåg.
Regionen har skrivit en plan
för hur vi ska arbeta med kollektivtrafik
fram till år 2021.
Regeringen tycker också att det är viktigt
med bra kollektivtrafik.
Tillsammans kommer regionen, kommunerna
och regeringen att betala 61 miljarder kronor
till bättre kollektivtrafik.
Internet till alla
Det är viktigt att alla som bor
i Västra Götalandsregionen har bredband
som gör att man kan använda internet snabbare.
En del personer i regionen bor på platser
där bredbandet är långsamt.
Därför bygger vi fibrer till de platserna
så att alla ska ha snabbt bredband.
Samarbete med andra länder
År 2010 öppnade Västra Götalandsregionen
ett eget kontor i Bryssel.
Nu blir det enklare
att berätta om Västra Götalandsregionen
för andra människor i Europa.
Kultur
I Västra Götalandsregionen vill vi
att alla människor ska kunna skapa och uppleva kultur.
Särskilt viktigt är det
att barn och unga
får vara med och göra kultur.
Vi har börjat ett samarbete
mellan Göteborgs symfoniorkester
och en ny orkesterskola i Hammarkullen.
Samarbetet heter El Sistema.
Mycket av kulturen i vår region
är känd för människor i resten av Sverige.
GöteborgsOperan och Göteborgs Symfoniker
är några av de som ger kultur i regionen.
Men det finns också teaterscener
i till exempel Skövde och Vara.
Nordiska Akvarellmuseet på Tjörn
blev valt till året museum år 2010.
Västra Götalandsregionen samarbetar
om kultur med länder i Europa,
och med Indien och Mexiko.
Miljö
Vi arbetar mycket för att vår miljö
ska bli bättre.
Under år 2010 har vi fortsatt vårt arbete
med att sluta använda olja som energikälla.
Ett sätt att använda mindre olja
är att använda vindkraft istället.
Men det har varit svårt att hitta bra platser
att bygga nya vindkraftverk på.
Därför har vi byggt få vindkraftverk år 2010.
Fler människor använder solenergi.
28 kommuner i Västra Götaland
är med i projektet Soluppgång i Väst.
Fler människor bygger hus
som använder mindre energi.
Vi arbetar för att maten
som vi köper i regionen
ska vara bra för miljön.
Många personer köper mat
som är odlad nära där de bor.
Regionen har skrivit regler
för hur vi ska se till
att det som regionen köper är miljövänligt.
Västra Götalandsregionen ger pengar
till projektet Lokal Logistik
som hjälper kommunerna i regionen
att arbeta mer miljövänligt.
Västra Götalandsregionen arbetar för
att vi ska sluta använda ämnen
som är farliga för miljön.
Hälsovård och sjukvård
År 2010 var första året
som regionen arbetade
med VG Primärvård.
De människor som bor i Västra Götalandsregionen
har fått fler vårdgivare att välja på.
Fler patienter har också fått sjukvård
inom den tid de har rätt till.
Alkohol, tobak och droger bland unga
Flickorna i Västra Götalandsregionen
använder mindre alkohol och droger
än tidigare år.
Däremot använder pojkarna
mer alkohol och droger.
Färre flickor röker än tidigare år.
Bland pojkarna är det fler som röker
än tidigare år.
Sjukdomar som smittar genom sex
Ungefär lika många personer som förra året
fick sjukdomarna klamydia och gonorré.
I Västra Götaland finns ungefär 630 personer
som lever med HIV eller aids.
De flesta unga som fick sjukdomen HIV
blev smittade utomlands.
Att skada sig själv
och försöka ta sitt liv
Det är färre personer som har försökt
att skada sig själva de senaste åren.
Det är också färre som försöker ta sitt liv.
Det är fler kvinnor än män
som försöker skada sig själva.
Barn med övervikt
Det finns fler barn med övervikt i regionen
jämfört med hela Sverige.
Fler flickor än pojkar har övervikt.
Vårdgaranti
Vårdgaranti är regler för
hur länga personer ska behöva vänta
på att få sjukvård.
Västra Götalandsregionen har klarat vårdgarantin
mycket bättre år 2010 än året tidigare.
Nästan 9 av 10 personer får sjukvård
inom rätt tid.
Rådgivning på telefon
Vi vill att de personer som ringer
och vill ha rådgivning om sjukvård på telefon
ska få svar inom tre minuter.
Så är det ännu inte.
Akutmottagningar
Vi vill att väntetiderna på våra
akutmottagningar ska bli kortare.
Därför har vi satt upp gränser för
hur lång tid det ska ta
att få sjukvård
på våra akutmottagningar.
År 2011 vill vi att minst 9 av 10 personer
ska få sjukvård inom den tid
vi har satt upp som gräns.
Barnpsykiatri och ungdomspsykiatri
De som arbetar med barn och ungas hälsa
i psykiatrin, primärvården och kommunen
ska bli duktigare på att samarbeta.
Då kan de bättre hjälpa barn och unga
som mår dåligt.
Vårdplan
Alla personer som får vård
för psykisk ohälsa ska ha en vårdplan.
I Västra Götalandsregionen har 7 av 10
vuxna patienter i psykiatrin en sådan vårdplan.
Fördelning av pengar till vård
och tandvård
Alla har rätt till lika bra sjukvård.
Vårdgivare som har många patienter
som behöver extra mycket sjukvård
kan därför behöva mer pengar.
Hälso- och sjukvårdsnämnden tar fram en plan
för att dela ut pengar till dem som ger sjukvård
och tandvård.
Skador i vården
Det händer att patienter får skador
eller infektioner när de får sjukvård.
Vi vill minska skadorna och infektionerna till hälften.
Kvalitet på vården
I Västra Götalandsregionen vill vi
att den sjukvård som patienterna får
är minst lika bra som den man får i resten av Sverige.
Hur patienterna blir bemötta
Patienterna i Västra Götalandsregionen
tycker att de får ett bra bemötande i sjukvården.
I primärvården, den specialiserade öppenvården
och den specialiserade slutenvården
tycker mer än 9 av 10 patienter att de får
ett bra bemötande.
Kvinnor och män
Både kvinnor och män
har rätt att få den sjukvård som de behöver.
I Västra Götalandsregionen finns
ett kunskapscentrum
som arbetar för att kvinnor och män
ska få jämställd vård.
En undersökning visar
att kvinnor som har problem med hjärtat
har fått mindre sjukvård än män
som har samma problem.
Nu har Sahlgrenska Universitetssjukhuset
ändrat sitt sätt att arbeta
så att alla ska få lika bra vård
när de har problem med hjärtat.
Fler kvinnor än män klagar på
hur de blir bemötta i vården.
Regionens personal
Ungefär 50 100 personer var anställda i regionen
i slutet av år 2010.
Det är 100 personer färre än år 2009.
Färre kvinnor arbetar i vården
men fler män har börjat arbeta i sjukvården.
Färre har varit sjuka
Personalen var mindre sjuk än förra året.
De är de långa sjukskrivningarna som har minskat.
Regionen har gjort planer för personer
som är sjuka länge.
Planerna hjälper personerna
att komma tillbaka till sina arbeten.
Under året har också fler anställda fått planer
på hur de ska kunna utvecklas i sina arbeten.
Regionen arbetar för att alla anställda
ska ha en sådan plan.
Män och kvinnor ska ha lika lön
Kvinnorna i regionen har fortfarande lägre lön än män.
Men skillnaden mellan mäns och kvinnors löner
har fortsatt att minska under året.
Regionen fortsätter att arbeta för att
kvinnornas löner ska öka mer.
Färre arbetar deltid
Under året har regionen arbetat mycket
för att flera anställda
ska kunna arbeta heltid.
Färre anställda arbetar nu deltid
jämfört med tidigare år.
Fler arbetar bara en kort tid
Fler personer arbetar bara en kort tid
jämfört med tidigare år.
De som arbetar en kort tid är ofta personer
som arbetar när det behövs mycket personal
eller när någon anställd är sjuk, föräldraledig
eller studerar.
Kostnader för inhyrd personal minskar
Regionen hyr varje år in personal.
Ofta är det läkare som är specialister
som vi hyr in.
För första gången på fem år
har vi betalt mindre för inhyrd personal
än vad vi gjorde året innan.
Regionens ekonomi
Den dåliga ekonomin i världen
har påverkat Västra Götaland i flera år.
Nu har ekonomin i världen blivit bättre
och fler personer har fått ett arbete det här året.
Men det är fortfarande många personer
som är arbetslösa i Västra Götaland.
Regionen får pengar från skatter,
och från staten.
Västra Götalandsregionen
fick in mer skattepengar än vi trodde.
När året var slut hade vi kvar 205 miljoner kronor.
Det gör att det ser ganska bra ut inför framtiden.
Ungefär hälften av våra kostnader
har vi för personal.
Vi har också stora kostnader för läkemedel.
Regionen har använt mycket pengar
till att bygga nya hus för vård av sjuka personer.
Vi har bland annat byggt nya hus för
rättspsykiatri.
Vi har också köpt fastigheten
Göteborg Gullbergsvass
där det nya Regionens hus ska vara.