Kost

Bakgrund

”På ett plan är orsaken till den tilltagande övervikten enkel – vi äter för mycket i förhållande till hur mycket vi rör på oss. De bakomliggande orsakerna till detta är däremot komplexa och hänger samman med hela vår livsstil med allt mindre vardaglig fysisk aktivitet och ett obegränsat utbud av energirik mat. En bristande balans mellan hur mycket vi äter och hur mycket vi rör oss leder till att vi vanligen lägger på oss allt fler kilon under livets gång, ofta i form av bukfetma. Att förhindra viktuppgång är lättare än att gå ner i vikt när man väl är överviktig. Förebyggande insatser är därför de effektivaste åtgärderna för att bryta trenden mot en alltmer överviktig befolkning.”

Vad är bra matvanor?

Bra matvanor, näringsrik mat och en lagom mängd mat, är en viktig förutsättning för hälsa. Livsmedelsverkets rekommendationer om vad vi bör äta utgår från de nordiska näringsrekommendationerna. Utifrån hur de genomsnittliga måltidsvanorna ser ut idag rekommenderar Livsmedelsverket följande:

  • Minskad konsumtion av godis, glass, bakverk, snacks och energirika drycker som läsk och alkohol (halvering på befolkningsnivå)
  • Ökad konsumtion av grönsaker och frukt till ½kg per dag (fördubbling på befolkningsnivå)
  • Byte till olja och flytande matfetter, nyckelhålsmärkta mejeri- och charkuterivaror
  • Fisk 3 gånger per vecka
  • Begränsat intag av salt till 5–6 gram per dag (halvering på befolkningsnivå)
  • Byte till fullkornsprodukter av bröd och andra spannmålsprodukter

    Målsättningen med rekommendationerna är att tillgodose näringsbehovet och samtidigt minska förekomsten av övervikt, diabetes, hjärt- och kärlsjukdom och vissa former av cancer.

Texten ovan är ett utdrag ut Folkhälsorapport 2009

Läs mer om kost


Läs mer i Folkhälsorapport 2009, kap 8, sid 243-260
Läs mer om Bra mat i förskola och skola på Livsmedelsverkets webbplats
Läs mer om Bra mat på jobbet i Livsmedelsverkets folder
Kostbehandling - barn
Kostbehandling - vuxna
Modedieter

uiqt|wBui|{5%x5rwpiv{{wvH%vozmoqwv5{mui|{5%x5rwpiv{{wvH%vozmoqwv5{muiqt|wBui|{5rwpiv{{wvH%vozmoqwv5{mui|{5rwpiv{{wvH%vozmoqwv5{muiqt|wBxw{|H%vozmoqwv5{mxw{|H%vozmoqwv5{m