Tandhygienist på språng

På Folktandvården Västra Götaland jobbar nästan 400 tandhygienister. Ett jobb där ingen dag är den andra lik. Vi har träffat Sandra Hansson på kliniken i Partille som berättar om sin vardag.

Sandra har precis sagt hejdå till en patient när hon hälsar mig välkommen i receptionen. Vi går till hennes rum där hon sätter sig vid sin dator och knappar snabbt på tangentbordet.
- Slå dig ner, jag ska bara fylla i patientens journal, säger hon.


Dags för ny patient för Sandra Hansson, tandhygienist.

Ett par minuter senare är hon uppe igen, på väg ut för att kolla om hennes nya patient har kommit. Hon återkommer strax, patienten hade inte dykt upp ännu.
- Det blir väldigt mycket spring fram och tillbaka i korridorerna varje dag! Jobbet som tandhygienist är väldigt självständigt, så då får man springa alla ärenden själv, men det är det jag gillar med mitt jobb, säger Sandra Hansson.

Omväxlande jobb

Tidsmässigt ser varje dag nästan likadan ut för Sandra, men innehållet varierar stort. Det kan vara allt från tandundersökningar av barn och vuxna, parodbehandlingar (patienter med tandlossning), tandblekningar till ”nödvändig tandvård” för kunder med speciella handikapp.
- Variationen är viktig för mig. Jag tycker allt i mitt jobb är roligt, bara det inte blir för mycket av något, det är omväxlingen som gör mitt jobb så bra, säger hon.

Hjälp med tidbokning

Till skillnad från många tandläkare och tandsköterskor jobbar tandhygienisterna oftast ensamma med kunden. Det ställer krav på simultankapaciteten.


Lunch tillsammans med kollegan Jessica Aideborn.

- Vi tandhygienister måste inte bara ha koll på den behandling vi utför, vi måste även känna av patientens sinnesstillstånd, om de är lugna eller nervösa och behöver slappna av en stund, säger hon.

Administrativ hjälp

För att underlätta tandhygienistens vardag har kliniken i Partille tilldelat varje tandhygienist ett antal tandsköterskor som hjälper dem att fylla upp tidboken. Då kan de ringa in patienter som kan komma till Sandra med kort varsel för att täcka upp eventuella återbud i tidboken.
- Det är skönt att de kan hjälpa mig med det administrativa. Då kan jag koncentrera mig mer på mina patienter, säger hon.

Jobb som LITA

Utöver Sandras arbetsuppgifter som tandhygienist har hon även valt att jobba som klinikens LITA (Lokal IT-administratör) och tar då hand om kollegornas frågor och problem kring IT och digital röntgen.
- Jag tycker det är kul, och det gör min vardag än mer varierad, säger Sandra.

Telefonen ringer. Det är receptionen som meddelar att patienten kommit. Sandra reser sig upp från datorn och springer återigen ut till receptionen för att möta en ny patient, ett nytt ansikte och en ny utmaning.

uiqt|wB&{izi5xm||mz{{wvH%vozmoqwv5{m{izi5xm||mz{{wvH%vozmoqwv5{m