Utredningen om framtidens alarmeringstjänst är färdig

Uppdaterad:
Publicerad:

Avtalet mellan Västra Götalandsregionen (VGR) och SOS Alarm upphör 2024 och därför har en utredning om en framtida alarmeringstjänst tagits fram. Det behövs en långsiktig lösning för hur alarmeringstjänsten ska bedrivas i VGR, och utredningen har undersökt flera alternativ för att hitta en effektiv lösning.

Inget av förslagen innebär att Sjukvårdens larmcentral, som är en enhet inom VGR, skulle förvinna.

I det förslag som ska beredas vidare föreslås att alarmeringstjänsten i Västra Götalandsregionen ska organiseras genom en ny form av samverkan mellan Västra Götalandsregionen (SvLc) och SOS Alarm.

Förslaget är att SOS Alarm ansvarar för bedömning och prioritering av vårdärenden på anrop till 112. Väntrumshanteringen och dirigering av ambulanser hanteras av Västra Götalandsregionen (SvLc).

SOS Alarm har en viktig funktion nationellt. Om en region blir hårt belastad med många inkommande samtal kan SOS Alarm i andra delar av Sverige avlasta.

Jan Kilhamn, FoU-chef hälso- och sjukvård och specialistläkare, har varit medicinskt sakkunnig i utredningen.

Larmoperatörer har en viktig roll i det föreslagna alternativet. Är det inte patientosäkert att låta larmoperatörer göra den första bedömningen i samtalet?

– Patientsäkerheten vid bedömning av akuta medicinska situationer är beroende av flera faktorer: tillgång till strukturerat beslutsstöd, medicinsk kompetens, IT-stöd för att lokalisera inringande, och givetvis personal och ambulanser. Mycket talar för att ett strukturerat, väl underbyggt beslutsstöd är särskilt viktigt för att göra rätt prioriteringar i akutmedicinska situationer, säger Jan Kilhamn.

SOS Alarm använder sig av ett medicinskt beslutsstöd som heter STEP. Det guidar operatören genom samtalet att ställa rätt frågor i rätt ordning, så att den viktigaste informationen framkommer snabbt. Det gör att det tidigt går att identifiera de mest kritiska patienterna.

Operatören på SOS Alarm är den som fattar beslut om vilken hjälp som behövs. Vid behov görs detta tillsammans med sjuksköterska på SOS Alarm.

– Medicinsk kompetens kan bidra stort i den fortsatta bedömningen av de fall som initialt får lägre prioritet, men där en erfaren sjuksköterska kan identifiera symtom och tecken på allvarliga underliggande tillstånd, eller motivera en högre prioritet.

Hur fungerar fördelningen av samtal i dag?

– Sjukvårdens larmcentral har under lång tid försökt rekrytera sjuksköterskor med ambitionen att primärt bedöma samtliga inkommande sjukvårdsrelaterade samtal. Trots upprepade resurstillskott och riktande insatser har detta aldrig uppnåtts.

Under perioden 2020–2022 har 62 procent av inkommande samtal bedömts av Sjukvårdens larmcentral inom 30 sekunder, vilket är det krav som ställs.

Andelen samtal besvarade av Sjukvårdens larmcentral per månad har som mest varit 77 procent och som minst 40 procent. Resterande samtal har överförts till SOS Alarm för en primär bedömning.

– Att med denna bakgrund förvänta sig att rekrytering av ytterligare sjuksköterskor är enda vägen att nå välfungerande prioriteringar inom larmtjänsten är inte realistiskt. VGR behöver därför söka nya vägar att på bästa sätt använda den tillgängliga medicinska kompetensen.

Hur har förslaget om framtida larmcentral tagits fram?

– Den föreslagna modellen är det arbetssätt som både utredare och politisk styrgrupp har kommit fram till är det alternativ som i nuläget har bäst chans att genomföras och ge positiva effekter . En tät samverkan mellan SOS Alarm och Sjukvårdens larmcentral är fortsatt nödvändig, och modellen som nu föreslås behöver givetvis på sikt utvärderas  och utvecklas vidare.

Hela rapporten om alarmering hittar du här