Audionommottagning Skene
Vi erbjuder habilitering eller rehabilitering för personer i alla åldrar som har en hörselnedsättning, dövhet eller dövblindhet. Här kan du prova ut en hörapparat eller andra hörseltekniska hjälpmedel som anpassas efter dina behov. Välkommen!
Alla insatser planeras tillsammans med dig. Vi har en helhetssyn som grundas på kunskap inom audiologi, teknik och pedagogik samt inom det psykosociala området.
Om hörselrehabilitering
Hörselrehabilitering för barn
Hörselrehabilitering för vuxna
Hörhjälpmedel-service
Har din hörapparat gått sönder, eller har du andra bekymmer med din hörapparat?
Skicka in ditt hörhjälpmedel till oss för översyn eller kontakta oss för att boka en tid. Om du förlorat ditt hjälpmedel, kontakta oss för tidsbokning eller rådgivning.
Behöver du förbrukningsartiklar som domer och filter?
När du provar ut en hörapparat på audionommottagningen får du tillhörande filter och domer. Därefter får du beställa tillbehören själv direkt från leverantören. Kontakta audionommottagningen för en beställningsblankett.
Besök hos oss
Har du feber, snuva, hosta, luftvägsproblem och influensasymtom ska du inte komma till mottagningen. Kontakta oss per telefon eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster så bokar vi en ny tid eller ett videobesök på distans. Läs mer på vgregion.se/hoh/mittvardmote
Högst en närstående vuxen får följa med en patient på besök hos oss för att minska risken för smittspridning. Minderåriga barn får inte följa med patienter till mottagningen. Tack för visad hänsyn!
Att ta med till besöket
|
![]() |
TolkMeddela i god tid före besöket om du behöver tolk |
![]() |
Betalning och anmälanAnmäl dig och betala på mottagningen, om du inte har fått ett annat besked i din kallelse. Du får gärna betala med betalkort. Frikort gäller. Är du under 20 år eller över 85 år är besöket avgiftsfritt. |
![]() |
Omboka eller avboka din tidVill du omboka eller avboka din tid ska du göra det minst 24 timmar innan avtalad tid för att slippa betala patientavgift. Du kan omboka eller avboka din tid via 1177 Vårdguidens e-tjänster. |
![]() |
Uteblivet besökHar du inte lämnat återbud 24 timmar innan avtalad tid får du betala en patientavgift (gäller även om du har frikort eller om besöket var avgiftsfritt). |
![]() |
Kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänsterFör frågor om vård över nätet är det viktigt med säkerhet. 1177 Vårdguidens e-tjänster har en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är identifierade. Dina personuppgifter och information är skyddad. Du kan bland annat:
|
![]() |
Tack för att du avstår starka dofterCigarettrök, parfym och andra starka dofter ger problem för människor med astma, allergi och överkänslighet |
![]() |
Sammanhållen journalföringNär du har kontakt med vården, kan läkaren eller annan vårdpersonal fråga dig om ditt samtycke till att ta del av dina journaluppgifter. Du har rätt att stå utanför sammanhållen journalföring. Då ansvarar du själv för att informera om vad vårdpersonalen behöver veta för att kunna ge dig god och säker vård. |
![]() |
SynpunkterVi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård och service du får. Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. Ibland uppstår missnöje och problem och då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet. |
Egenremiss
Är det första gången du söker hjälp för din hörselnedsättning, rekommenderar vi att öronen först undersöks på vårdcentralen. Det är viktigt att öronen är fria från vax. Vid behov skriver vårdcentralens läkare en remiss till audionommottagningen för hörseldiagnostik. Du kan också göra en egen vårdbegäran och skriva en egenremiss med 1177 Vårdguidens e-tjänster.
Enhetschef
Maria Alkstrand