Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Nyheter 2020

Habilitering & Hälsa erbjuder stöd och behandling i grupp både till patienter och deras närstående. Att få byta erfarenheter med andra som är i en liknande situation ger ofta ett mervärde för deltagarna.

Här finns bildstöd, lättläst, teckenspråkstolkad och översatt information om covid-19. Kunskapscentrum för jämlik vård har sammanställt listan.

Det är viktigt att få den hjälp man behöver, utan att riskera smittspridning. I veckan utbildades över 200 medarbetare för att kunna ge vård och stöd på distans.

Folkhälsomyndigheten uppmanar alla över 70 år och alla som känner sig sjuka att stanna hemma om möjligt. Därför avbokar många en planerad tid hos oss och våra vårdgrannar.

Matilda, programmerare, testar tolk på distans. När hon har avstämningar med kunder, så kallade sprintmöten, kan tolkarna nu vara med i det digitala mötet.

Jennifer berättar varför hon blev tolk och vad som är speciellt med yrket. Verkar det intressant? Flera utbildningar håller prova-på-dagar inom kort.

Att få en tid för habilitering som inte krockar med skola eller arbete underlättar för patienter och deras närstående. Nu förlänger habiliteringsmottagningar i tre städer öppettiden en dag i veckan på prov.

Lena Bergqvist, arbetsterapeut hos Habilitering & Hälsa, har disputerat med en avhandling om unga personer med CP, deras aktiviteter och trötthet.

Människor som utsatts för våld söker ofta hälso- och sjukvård för symtom som huvudvärk, magont, psykisk ohälsa, mag- och tarmproblem, bröstsmärtor med mera. De är sällan medvetna om att deras ohälsa har en koppling till våldsutsatthet eller våldsutövande.

Precis som förra året får vi extra tillskott till kostnadsfri arbetslivstolkning. Det innebär att du som tolkanvändare eller arbetsgivare nu kan beställa tolk för det mesta inom arbetslivet.

Med en kod på kallelsen kan man anmäla och betala för sitt besök med e-tjänster via en skärm i väntrummet eller med telefonens webbläsare. Koden på kallelsen eller bank-id används som legitimation och man betalar med kort eller Swish.

2019 var ett utvecklande och lärorikt år med toppresultat i nationell patientenkät, flytt till nya fina lokaler, fler e-tjänster, direktsänd teckenspråkstolkning och mycket mer. Nu fortsätter arbetet med att erbjuda bästa möjliga vård och service för människor som har funktionsnedsättningar och deras närstående. Först en återblick på året som gått.

Senast uppdaterad: 2020-03-05 10:32