Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Ny arbetsvardag: Caroline, arbetsterapeut om hembesök och digitala möten i pandemin

Publicerad:
Hanna som studerar till arbetsterapeut och Caroline, arbetsterapeut i arbetskläder och visir

Caroline Ohlsson är en erfaren arbetsterapeut som i sitt yrke möter barn och ungdomar med funktionsnedsättningar och deras föräldrar. Pandemin innebär nya utmaningar och förhållningssätt, men bidrar också till en stor gemenskap kollegor emellan på habilitering Vänersborg. Dessutom en och annan dråplig situation. ”Det är tungt ibland, och mycket att tänka på för att kunna ge patienterna den vård och service som behövs på ett säkert och bra sätt. Vi klarar det tillsammans och lär av varandra. Och ibland får vi skratta åt eländet!”, säger Caroline med ett stort leende.

Hembesök trots allt 

Nu görs färre hembesök hos patienter än vanligt. För Caroline som arbetsterapeut är en del hembesök nödvändiganär nya hjälpmedel ska provas ut och anpassas för hemmet eller inför en operation för att inte utsätta patienten för infektionsrisk till exempel.  

– Häromveckan var jag och en fysioterapeut på hembesök där en ny taklyft installerats. Jag skulle visa en förälder och tre assistenter hur barnet kan lyftas i och ur sin säng både med och utan taklyften. Vi var ett litet sovrum med en stor höj- och sänkbar säng och det blev väldigt trångtJag stod tryckt mot väggeför att hålla distans, och jag behövde upprepa mycket som sas för att tolken som var med på distans skulle kunna höra och översättaMitt visir immade igen. När alla till slut kände sig säkra på hur och när taklyften skulle användas fanns ingen luft kvar i rummet. ”Jag tror jag svimmar” sa jag till min kollega efteråt och hon svarade ”Det får du inte göra för jag tror jag svimmar också!” Men ingen svimmade och vi skrattade gott tillsammans efteråt! 

Vidare berättar Caroline att det som var en enkel bisak förut, som att ta sig från ett ställe till ett annat för att genomföra ett patientbesök, numera kan vara en utmaning. 

– Vid besök utanför mottagningen gäller det att tänka till - har jag med mig allt? Visir, handskar, handsprit, högtalare och annan utrustning så att hjälpmedelssamordnare eller tolk kan delta på distans, när och var ska jag byta om och så vidare. På plats måste allt funka och anpassas till situationen, säger Caroline. 

– En gång lotsades jag in bakvägen till en skola via en altandörr efter att alla andra elever gått hem för att möta en patient för att se hur hjälpmedlet fungerade för henne i skolan. 

”Du är en minut för tidig!” 

Att möta patienten fysiskt är ofta en förutsättning för en arbetsterapeut. Caroline Ohlsson berättar att i vissa fall är ett videomöte att föredra, till exempel för uppföljningar mellan besök.  

– Jag hade bokat ett videomöte för uppföljning med ett barn som fått ett tidshjälpmedel. När jag loggade in på Mitt Vårdmöte var barnet redan onlineDet första barnet sa var ”Du är en minut för tidig! Klockan är 14:59 och mötet börjar först klockan 15:00.” Bättre kvitto på att tidshjälpmedlet faktiskt fungerar kan man inte fåmenar Caroline. 

– För det här barnet fungerar videomöte mycket bättre än mottagningsbesök. På mottagningen finns annat som distraherar och kan orsaka stress till exempel för de som har autism och ADHDPå ett videomöte kan jag först prata med barnet som kan fokusera på det vi ska prata om. När vi är klara kan jag prata med föräldrarna och då kan barnet göra något annat. På mottagningen behöver barnet vänta in om föräldrarna vill ta upp något ytterligare. 

– Fysiska möten kan aldrig ersättas helt, men det finns ett stort värde att fortsätta med digitala videomöten även efter pandemin, avslutar Caroline.

Fler vårdinsatser inom habilitering

Ett intensivt förbättringsarbete för att öka produktionen, det vill säga mer direkt patientarbete, genomförs under årets sista kvartal inom habilitering. Trots tuffa förutsättningar - inställd gruppverksamhet, många avbokningar och fler sjukskrivna – har satsningen redan gett ett överraskande fint resultat. Fler vårdinsatser har genomförts nu i oktober och november jämfört med samma månader 2019.

- Det är alltid viktigt att möta patienternas behov av specialiserad vård och stöd, och det är oerhört glädjande att vi faktiskt lyckats öka antalet vårdinsatser i pandemin, säger Neri Samuelsson, verksamhetschef för habilitering barn och ungdom 

Engagemanget för att öka antalet vårdinsatser är fantastisktVi har kunnat fortsätta ge vård till en prioriterad målgrupp genom att ändra arbetssätt och hitta kreativa lösningar, säger Annika Waser, verksamhetschef för habilitering vuxen 

Publicerad: