Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Ny arbetsvardag: ”När vi lägger på telefonluren finns en hoppfull känsla”

Publicerad: Uppdaterad:
Plastmodell av ett öga på en bänk.

Många av patienterna på syncentraler är äldre och i riskgrupper. Admir Dahlberg, synpedagog, berättar om hur medarbetarna gör allt de kan för att alla ska fortsätta få god vård trots Covid-19.  

- Få av våra insatser är akuta, samtidigt måste de vägas emot andra aspekter. För en äldre person som bor ensam och vars vardag består av att läsa tidningen och lösa korsord eller sudoku är det viktigt att kunna göra det, berättar Admir.  

Syncentralerna har ställt om så att vissa besök idag sker på distans. Kartläggningar samt uppföljningar är några av de besök som är möjliga att erbjuda digitalt. Det tagits emot positivt av patienter som annars tvingats till att skjuta upp sitt besök till framtiden. 

- Just nu ringer vi runt till alla patienter inför besök. Vi frågar om de vill komma eller om de kan tänka sig ett digitalt möte eller telefonsamtal. Det gör vi för att minimera antalet personer som vistas i våra lokaler och på så sätt minska risken för smittspridning. Vi berättar också hur det funkar på plats med de åtgärder vi infört. Vissa patienter som är i riskgrupper kommer inte till syncentralen alls men vi kan ändå ha en kartläggning på distans. Bara ett samtal kan räcka en god bit. Även om vi inte kan till exempel ordna några hjälpmedel utan att ses fysiskt känns det bra att kunna berätta om de lösningar vi har. Det ger ett hopp och något att se fram emot!

- Jag märker på våra äldre patienter att det är väldigt uppskattat när vi ringer. Det kan vara den enda sociala kontakten den dagen. Vi försöker ge det lilla extra och småprata några minuter. Många vill prata om pandemin och hur det påverkar dem men när vi lägger på finns det ofta en hoppfull känsla. Det känns väldigt fint att kunna göra det. Det är också guld värt för vår fortsatta relation med patienten. Vi har ofta lång vårdplanering, ibland har vi flera års kontakt med en patient, så det är naturligt att tänka på lång sikt.  

Distansmöten sker som ett digitalt möte i Mitt vårdmöte eller via telefon. Vilken lösning som används beror på patienten.  

- Jag jobbar mycket med barn och då finns det ofta seende föräldrar som kan hjälpa till. För äldre, som dessutom har en synnedsättning, kan tekniken vara svår. De kan inte heller få stöd av någon på plats nu när man inte ska träffas. Därför har vi också många vårdmöten via telefon.  

Digitala vårdmöten är väldigt effektiva. De är uppskattade av de patienter som har långt att åka. Detsamma gäller för oss. Om vi ska på ett skolbesök kan det ta en hel förmiddag med restid inräknat. Ibland behöver man se miljön på plats, det går inte alltid att ersätta även om man kan visa lite med kameran. Men att ersätta fysiska möten med digitala när det går, det är en positiv sak vi kan ta med oss från den här perioden! 

Admir och hans kollegor använder munskydd och visir i all kontakt med patienter och på enheten när medarbetare inte kan hålla avstånd till varandra.  

- Man ser ju lite speciell ut och visst kan det påverka patientmötena ibland. I ett möte med ett barn på åtta år märkte jag att det var lite konstigt stämning. Det hjälper att prata om vad som händer. Jag frågade om det kändes konstigt idag och det sa hon att det gjorde. Då sa jag att jag ser ut som en utomjording vilket hon höll med om.  

Admir betonar hur viktigt det är att dra sitt strå till stacken för att minska smittspridningen även om det kan upplevas som opraktiskt.  

- Efter ett tag glömmer man att man har skyddsutrustning på sig. Plötsligt ska man dricka kaffe och så är det något i vägen. För mig som är synsvag är visiret ytterligare ett hinder. Det blir som en hinna som stör min syn. Jag är extra noga med att berätta för patienter om min synnedsättning eftersom det påverkar när jag ska visa något.

- Häromdagen visade jag en patient hur en lässkärm kan användas för att förstora till exempel en tidning. Jag lutade mig fram för att justera ett reglage och när jag skulle räta upp mig igen så kunde jag inte göra det. Visiret hade fastnat. Jag försökte ta mig loss och kunde bara tänka: Nej det får inte ramla av mitt ansikte nu när vi är nära varandra! Men det gick bra och både barnet och barnets mamma skrattade gott! 

Den pågående pandemin har påverkat vardagen på syncentralen. Men vad den inte förändrat är den goda stämningen kollegor emellan.  

- Sammanhållningen på arbetsplatsen har varit väldigt viktigt. Det känns tryggt att vi har den grunden att stå på. Det är mycket pepp som håller humöret uppe och vi skrattar tillsammans. Det blir viktigt med den grundtryggheten när vi hela tiden behöver förändra och anpassa.  Arbetsgruppen och den sociala kontakten på jobbet blir ännu viktigare nu när man inte träffar anhöriga och vänner som vanligt i sina privatliv. Trots det tuffa har vi mycket glädje på jobbet!, säger Admir och fortsätter:  

Jag hoppas den positiva energin smittar av sig i kontakten med patienter. Vi försöker hela tiden visa att det går bra trots allt som är annorlunda och det tror jag är viktigt.

Publicerad: