Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Ny arbetsvardag: “Vi vet aldrig hur situationen är förrän patienten sitter framför oss.”

Publicerad: Uppdaterad:
Man med skägg sittande vid skrivbord. En bild utan skyddsutrustning och en där han har visir, munskydd och håller upp en mobil precis framför visiret.

I våras var det många inställda besök men nu är det minst lika många patienter som vanligt.

De undrar ”Hur länge ska jag egentligen vänta”, säger Rolf Larsson, synpedagog 

Digitala vårdmöten ökar 

En del besök går att ställa om till digitala vårdmötenRolf beskriver att det gäller att hitta rätt patient till digitala möten då både synförmåga och teknisk förmåga påverkar.  

Ofta är det svårare för våra äldre patienter men man får inte förutsätta det. Jag har frågat patienter som närmar sig 90 år om de vill ha uppföljningsmötet digitalt och fått svaret: Jajamän. Digitala möten brukar jag ha! 

Skyddsutrustning är viktig men kan försvåra 

Sen en tid tillbaka ska alla inom sjukvården ha munskydd och visir hela tiden som de befinner sig i samma rum som patienter och kollegor.  

Det är fullt förståeligt att vi ska ha det men för mig som jobbar mycket med teknik och själv har en svår synnedsättning blir det komplicerat 

När Rolf ska ställa in en mobil måste han ha den så nära ansiktet att visiret är i vägen. Han måste också byta glasögon flera gånger under ett besök och behöver då ta upp och ner visiret.  

Samtidigt är jag ofta väldigt nära patienten. Jag kanske gör inställningar på ett hjälpmedel som patienten ska testa, då sitter vi ofta axel mot axel. Så fort det är möjligt flyttar jag på mig och ser till att hålla avstånd men det går inte under alla moment.  

Till syncentraler kommer patienter som har så stora synnedsättningar att de får svårigheter i det dagliga livet. En liten grupp patienter har både syn- och hörselnedsättningar. De kan behöva kombinera sina sinnen. Till exempel både komma väldigt nära för att höra och samtidigt läsa på läppar. 

- Hur ska vi lösa den behandlingen när vi ska ha munskydd och hålla avstånd? Kan behandlingen bli meningsfull? Det är sådana frågor vi måste diskutera. I relation till hur Covid-19 påverkar världen är det små detaljer men för oss blir de stora. 

“Det går inte att säga till mig att det inte går att komma tillbaka” 

Rolf blev synpedagog efter att förlorat större delen av sin syn, först helt på ena ögat, sen delvis på andra.  

Att förlora synen är oerhört dramatiskt för de allra flesta. Det kan jag intyga av egen erfarenhetDet ger mig ett stort förtroendekapital när jag träffar patienter som går igenom samma sak. Jag kan förstå vad patienten känner eftersom jag har varit där. De kan känna att jag tror på dem. Det går inte att säga till mig att det inte går att komma tillbaka.  

När jag såg 20% på andra ögat kändes framtiden nattsvart. Nu har jag 8% kvar men upplever att jag ser bättre än vad jag gjorde då. Jag måste göra saker på ett annorlunda sätt. Med den hjälp jag fått av ögonläkare, kurator och de som nu är mina kollegor på syncentralen har jag kunnat lägga ett pussel av olika strategier för att klara av saker.  

På syncentralerna jobbar medarbetare tillsammans med patienten och tittar på vad de faktiskt behöver. Vi har många olika hjälpmedel men de spelar ingen roll om de inte är det som patienten faktiskt behöver i sin vardag 

Vi får ta en patient åt gången och göra det så bra det kan bli! Vi vet aldrig hur situationen är förrän patienten sitter framför oss. 

Synpedagog

En synpedagog hjälper personer med synnedsättningar och blindhet att hitta lösningar för en fungerande vardag. Det kan handla om hjälpmedel, strategier, stöd vid olika ansökningar och, när det inte är en pandemi, gruppverksamhet. 

Publicerad: