Så beställer du tolk - teckenspråk och text
Hur kan jag beställa tolk?
Det finns fem olika sätt att beställa.
- 1177 Vårdguidens e-tjänster
- Webbformulär
- T9k-webb
- Taltelefon
- Bildtelefon
1177 Vårdguidens e-tjänster
Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du beställa tolk till dig själv eller din familj. Du måste själv vara med under tolkuppdraget. Logga in med Bank-Id och skriv personnummer på de som ska delta.
T9k webb
Med T9k webb kan du enbart beställa tolk åt dig själv. Logga in med Bank-id. Det är viktigt att du anger vad som finns på platsen för tolkuppdraget och inte bara en adress.
Webbformulär
Du kan använda webbformuläret både för att beställa tolk åt dig själv och åt någon annan. Du behöver inte själv vara med på uppdraget. Ange personnummer för personen du beställer tolk åt. Formuläret är säkert att skriva personuppgifter i. Det är viktigt att du anger vad som finns på platsen för tolkuppdraget och inte bara en adress.
Taltelefon och bildtelefon
Du kan beställa tolk med tal- eller bildtelefon både åt dig själv och åt någon annan.
På måndag till torsdag är telefontiden klockan 10:00 –12:00 och 13:00 - 15:00.
På fredagar och dag före röd dag är telefontiden klockan 10:00 –12:00.
Taltelefon: 010 441 23 00
Bildtelefon: tolkbestallning.vgr@t-meeting.se
Tre personer arbetar med att ta emot beställningar, alla kan teckenspråk. Vissa dagar ringer det mycket och kan bli kö. Är det är svårt att komma fram på bildtelefon, försök gärna ringa taltelefon via förmedlingstjänsten Bildtelefoni.net.
Vi kan inte ta emot beställningar via e-post.
Tolkning i vården
När du beställer tolkning som ska utföras inom vården, tar vi kontakt med vårdgivaren för att fråga om tolk-uppdraget kan utföras på distans. Därför är det viktigt att du lämnar alla kontaktuppgifter du har till vården, till exempel läkaren eller sjuksköterskans namn.
Avboka tolk
Avboka så snart som möjligt om du inte behöver tolk, så blir tolkarna tillgängliga för någon annan. Du kan avboka via sms till 0703-571284. Skriv hela ditt namn. Du kan också avboka med webbformuläret, 1177 Vårdguidens e-tjänster, bildtelefon eller taltelefon.
Om du ringer före eller efter telefontid kan du lämna meddelande på telefonsvarare. Du ringer via Bildtelefoni.net till taltelefon.
Tala om vilken tid, plats och datum som uppdraget är när du avbokar och ange beställningsnumret som du fick i bekräftelsen av din beställning. Skriv hela ditt namn om du avbokar via sms.