Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Så beställer du tolk - teckenspråk och text

Publicerad: Uppdaterad:

Hur kan jag beställa tolk? 

Det finns fem olika sätt att beställa. 

  1. 1177 Vårdguidens e-tjänster
  2. Webbformulär 
  3. T9k-webb
  4. Taltelefon
  5. Bildtelefon

1177 Vårdguidens e-tjänster 

Med 1177 Vårdguidens e-tjänster kan du beställa tolk till dig själv eller din familj. Du måste själv vara med under tolkuppdraget. Logga in med Bank-Id och skriv personnummer på de som ska delta.  

1177 Vårdguidens e-tjänster

T9k webb 

Med T9k webb kan du enbart beställa tolk åt dig själv. Logga in med Bank-id. Det är viktigt att du anger vad som finns på platsen för tolkuppdraget och inte bara en adress.  

T9k webb

Webbformulär 

Du kan använda webbformuläret både för att beställa tolk åt dig själv och åt någon annan. Du behöver inte själv vara med på uppdraget. Ange personnummer för personen du beställer tolk åt. Formuläret är säkert att skriva personuppgifter i. Det är viktigt att du anger vad som finns på platsen för tolkuppdraget och inte bara en adress. 

Webbformulär 

Taltelefon och bildtelefon 

Du kan beställa tolk med tal- eller bildtelefon både åt dig själv och åt någon annan.  

På måndag till torsdag är telefontiden klockan 10:00 –12:00 och 13:00 - 15:00. 

På fredagar och dag före röd dag är telefontiden klockan 10:00 –12:00. 

Taltelefon: 010 441 23 00 

Bildtelefontolkbestallning.vgr@t-meeting.se 

Tre personer arbetar med att ta emot beställningar, alla kan teckenspråk. Vissa dagar ringer det mycket och kan bli kö. Är det är svårt att komma fram på bildtelefon, försök gärna ringa taltelefon via förmedlingstjänsten Bildtelefoni.net.

Bildtelefoni.net

Vi kan inte ta emot beställningar via e-post. 

Tolkning i vården 

När du beställer tolkning som ska utföras inom vården, tar vi kontakt med vårdgivaren för att fråga om  tolk-uppdraget kan utföras på distans. Därför är det viktigt att du lämnar alla kontaktuppgifter du har till vården, till exempel läkaren eller sjuksköterskans namn. 

Avboka tolk 

Avboka så snart som möjligt om du inte behöver tolk, så blir tolkarna tillgängliga för någon annan. Du kan avboka via sms till 0703-571284. Skriv hela ditt namn. Du kan också avboka med webbformuläret, 1177 Vårdguidens e-tjänster, bildtelefon eller taltelefon.  

Om du ringer före eller efter telefontid kan du lämna meddelande på telefonsvarare. Du ringer via Bildtelefoni.net till taltelefon. 

Bildtelefoni.net 

Tala om vilken tid, plats och datum som uppdraget är när du avbokar och ange beställningsnumret som du fick i bekräftelsen av din beställning. Skriv hela ditt namn om du avbokar via sms.

Välkommen med din beställning! 

Publicerad:
Uppdaterad: