Andreas Björsne, doktorand
Kort om Andreas
Arbete: Audionom vid Audionommottagning Göteborg
Universitetsanknytning: Göteborgs universitet, Sahlgrenska akademin
Form och funktion - Programmering av cochleaimplantat baserad på objektiv mätning
Bakgrund
För att programmera cochleaimplantat till små barn är det viktigt att kunna använda objektiva mätmetoder. I denna studie visas hur formen från en objektiv mätning kan användas till grund för programmering av cochleaimplantat.
Att programmera cochleaimplantat på ett korrekt sätt är viktigt för att användaren ska höra så bra som möjligt. För det minsta barnen som får cochleaimplantat går det inte att fråga om eller hur de hör, vilket gör det svårt veta om alla ljud som är viktiga i talet blir hörbara. Denna studie undersöker därför en automatiserad mätmetod, kallad AutoNRT, som kan utföras på barn med cochleaimplantat för att ta reda på om den kan användas som grund till programmeringsnivåerna i implantatet. Eftersom de små barnen har svårt medverka vid programmering har sambandet i den här studien undersökts på 40 stycken vuxna.
Stor individuell variation
Resultatet från studien visar att den slumpmässiga individuella variationen är för stor för att det ska vara möjligt att förutsäga exakta programmeringsnivåer.
Exemplet ovan visar hur skillnaden mellan AutoNRT och, i det här fallet, framför allt den övre programmeringsnivån kan variera mellan individer – en variation som inte går att förutspå.
Formens betydelse
Studien visar att AutoNRT relativt bra kan förutsäga variationen mellan elektroderna för programmeringsnivåerna. Detta innebär att formen från AutoNRT kan användas för att justera nivåerna. Framför allt är det viktigt för de individer där det är stor variation elektroderna emellan. Med hjälp av formen kan samtliga elektroder aktiveras på samma gång och reaktionströsklar kan mätas upp.
Grafen ovan visar sambandet mellan formen på AutoNRT och programmeringsnivåerna för två individer. Om man räknar ut medelfelet (root mean square error) mellan AutoNRT och programmeringsnivåerna så hamnar det på 7,3 respektive 5,7 enheter för den lägre och övre nivån. Denna skillnad är signifikant lägre jämfört med om en helt rak form används istället.
Handledare
Lennart Magnusson - Docent, Göteborgs universitet