Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Barnråd 190404

Fem barn närvarande i åldrarna 8-10 år. Två personal Karin Wahl och Karolin Ejeborn.

Kort inledning. Barnen fick presentera sig med namn och något de gillar att göra.

Återkopplade från förra barnrådet (8/11-18) och redogjorde över hur vi har arbetat vidare med barnens åsikter. Informerade barnen om att följande förändringar har genomförts:

  • Utvärderingslådor finns nu i väntrum där barnen efter ett besök anonymt får lägga en smileyfigur utifrån hur de tyckte dagens besök var.
  • Förändringsarbete gällande sambokade besök har startat.
  • Vi frågar numera barnen vid besök vilka besökstider som de helst önskar bli kallade till, detta noteras i vårt tidbokningssystem.
  • Fler affischer har satts upp om barnrådet.
  • Att vi idag ska prata mer om skola och fritid vilket var något som de vid förra barnrådet hade önskat. Fler frågor med smileys önskades även till dagens barnråd.

Det som framkommer vid dagens barnråd kommer antecknas och användas i syfte att förbättra Hörselverksamhetens arbete. Allt är anonymt. Det finns inget rätt eller fel, alla får tycka som de vill. Barnen kommer få dessa anteckningar hemskickade och sedan läggas ut på hemsidan under brukarråd.

Informerade att intresset kring vårt barnråd har varit stort bland medarbetare och chefer både i vårt team och andra team. Avdelningen för mänskliga rättigheter (numera avdelningen social hållbarhet) har hört av sig och efterfrågat möjlighet att få inkomma med frågor till vårt barnråd. 

Fikapaus med kladdkaka som deltagarna vid föregående barnråd hade önskat, samtal om vilket fika barnen önskar till nästa gång. De flesta vill ha prinsesstårta, även småkakor. Det är bra att det finns frukt också.

Vi gjorde även två pauser och lekte charader tillsammans.

Frågor lästes upp och fanns även läsbara på väggen. Barnen fick använda var sin figur och placera dessa på Smileyfigurer hur väl de tyckte detta stämde för dem.  Efteråt uppgav några av deltagarna att frågorna vid dagens barnråd var lite svåra, några tyckte de var bra. Flera frågor uppstod spontant under barnrådet.

1. Kan du vid besök berätta för oss hur du har det i skolan?

4 halvglada och 1 neutral

  • Brukar berätta vad jag gillar att göra.

2. Förstår vi hur du har det i skolan?

2 helglada, 1 halvglad och 2 neutrala

  • Brukar bara prata någon minut om detta vid besök.
  • Pratar mycket eller sådär mycket om skolan vid besök.
  • Önskar att ni använder liknande smileys vid besök. Lättare att peka.
  • Fråga gärna mer om hur vi har det på fritiden. 

3. Har du någon som förstår hur du har det i skolan tex förälder, kompis?

 5 helglada

  • Pratar mest om hur läraren beter sig i skolan.

Vem pratar du helst med?

Pratar helst med föräldrarna (2 stycken), kompis (1) och både föräldrar och kompis (2 stycken).

Hur har du det i skolan?   
3 helglada och 2 halvglada

Vad är bäst i skolan?

  • NO, historia och matte.
  • Bild, matte och svenska
  • Musik och idrott
  • Matte, svenska, engelska och slöjd
  • Matte och engelska

4. Hinner du vid besök berätta för oss om dina olika fritidsaktiviteter?

2 neutrala och 3 halvledsna

  • Man pratar mest om skolan, inte så mycket om fritiden.
  • Jag upplever att jag aldrig fått frågan men vill ha den så att om jag gör något efter skolan som jag tycker är bra som till exempel en kurs så kan jag tipsa andra.
  • Jag vill inte prata så mycket om fritiden alltid för man kanske har hemligheter med kompisar som man inte vill prata om.

5. Förstår vi hur du har det på fritiden?  

 1 halvglad, 1 neutral och 3 halvledsna/helledsna

  • Ni vet inte hur vi är hemma för ni är inte där.
  • Aldrig fått frågan om hur jag har det på fritiden, bara frågan ”vad gillar du att göra”
  • Vet inte om ni förstår.

Samtal om vad deltagarna tycker om att göra för aktiviteter, det är kul att cykla, leka med kompisar, hoppa hopprep och dansa.

6. Hörselverksamheten ska flytta.

Vi informerade om att hela Hörselverksamheten ska flytta! Denna information var ny för de flesta i barnrådet. Barnen hade mycket funderingar och frågor kring flytten. De undrade bland annat: Varför verksamheten ska flytta, hur gammalt huset här är, vilka som ska flytta in i det nya huset.  Några fler kommenterar var följande:   

  • Jag kommer inte känna igen mig längre.
  • Tråkigt att huset ska rivas, jag har varit här sen jag var liten och vet inte hur det nya stället är.
  • Kommer det heta samma sak?
  • Tråkigt att det ska rivas och att inte veta vad som blir.
  • Jag vill att det ska finnas kartor och tydliga skyltar på väggarna.

Vad tycker du om att hörselverksamheten ska flytta?

2 helglada/halvglada, 1 halvglad/neutral, 1 neutral och 1 helledsen

Hur vill ni få information om kommande flytt?

  • Informationsbrev med bilder som visar hur det ser ut både utomhus och inomhus. Karta.

Vad önskar du ska finnas i ett väntrum?

  • Mer saker att göra, något att röra sig, så man inte bara sitter stilla. (exempelvis studsmatta)
  • Klättervägg önskade flera barn
  • Inte bara bäbisleksaker
  • Whiteboard eller papper och pennor att måla med.
  • Böcker och tidningar, bra om det finns även saker för äldre barn. 
  • Rutschkana ner för trappan.
  • Önskar färgglada väggar. Färgglada tavlor.
  • Önskar ingen färg, inga tavlor.
  • Fina tapeter
  • Bra med bilder över de som arbetar

Vad önskar ni ska visas på en väntrums-tv?

  • Olika tv-program

Skulle ni vilja kunna måla/skapa egen konst till det nya stället?

 3 helglada, 1 halvglad och 1 neutral

  • Alla barn som vill kan få göra en teckning att sätta upp.
  • Det vore roligt att få göra själv.
  • Göra egen tapet vore roligt, viktigt att det står att barn har gjort konsten.

7. Hur tycker du det är att ha flera olika besök efter varandra?

1 helglad, 1 neutral och 3 helledsna

  • Ibland är det okej, ibland är det jobbigt.
  • Det är både jobbigt och bra.
  • Det är jobbigt att missa mycket av dagen i skolan och behöva komma tillbaka mitt i rasten.
  • Om man är trött är det jobbigt, men om det är typ studiedag så är det okej.
  • Ibland om det är många besök hinner jag inte äta lunch och då blir jag väldigt trött.

8. Presentation av ny plan för teamuppföljning. Vid ett tillfälle besök hos audionom och pedagog efter varandra. Läkarbesök annan dag. Vad tror du?

 1 helglad, 3 mittemellan neutral/ halvglad och 1 halvledsen

  • Det känns väldigt svårt att veta hur det blir innan vi har gjort det (alla håller med).
  • Det verkar bättre med två besök än tre besök.

 

Avslutningsvis fick deltagarna enskilt fylla i ett papper med olika frågor om barnrådet.

Hur var dagens barnråd? Ringa in:
3 helglada och 2 halvglada

Kunde du prata om det du ville idag? Ringa in:
5 helglada

Har vi lyssnat på dig idag? Ringa in:
4 helglada och 1 neutral.

Finns det något du vill prata om på nästa barnråd? Skriv eller rita:

  • Hur var sommarlovet
  • Jag vill att vi pratar om kompisar
  • Jag vill ha god fika

Finns det något du vill fråga vår chef? Skriv eller rita: 

  • Jag vill fråga hur länge teckenspråk 
  • Hur det är att fråga

Vi berättade för barnen att nästa barnråd blir efter sommaren.

Alla barn som var med vid barnrådet deltog aktivt och kom med bra synpunkter. Tack för visat engagemang och deltagande. Som tack fick barnen varsitt presentkort på bio.

Medan barnrådet genomfördes hade anhöriga möjlighet att fika och prata tillsammans i annan lokal, även personal fanns på plats (Malin Karlsson och Britt Fransson). 

Senast uppdaterad: 2019-04-18 13:58