Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Beställ tolk

Kontaktuppgifter

Telefon

Telefontider

måndag - torsdag
10:00 - 12:00
måndag - torsdag
13:00 - 15:00
fredag
10:00 - 12:00

Så beställer du tolk

Beredskapstolk

Behöver du tolk i en akut situation eller vid olycksfall när tolkbeställningen är stängd, vänd dig till beredskapstolk. Gäller endast teckenspråkiga tolkanvändare.

Telefon 010 - 441 23 20

Beredskapstolken får endast användas vid akuta behov av tolk, som vid till exempel olycksfall eller akut uppkommen situation.

Sms om tolken inte kommer

Om tolken inte är på plats när tolkuppdraget börjar kan man skicka sms till telefon 0703-57 12 84 för att få besked mellan klockan 08:00 – 16:00 vardagar.

Man kan också avboka tolk via sms till samma nummer. Avbokningar kan man göra dygnet runt.

Detta gäller teckenspråkstolkar, dövblindtolkar och skrivtolkar.

 

Kan tolken stanna längre än jag beställt?

Ibland tar ett möte längre tid än vad man beställt tolk till. Vi har tydliga regler för hur länge en tolk kan stanna.

Exempel: Du har beställt tolk mellan klockan 10.00·12.00. Cirka tio minuter innan den beställda tiden är slut påminner tolken om att tiden snart är slut. Om mötet behöver fortsätta ringer tolken till tolksamordningen och frågar om han eller hon kan stanna.

Prioriteringsordning för Tolkverksamheten i Västra Götaland

I dokumentet nedan finns den prioriteringsordning som vi måste följa. 

Prioriteringsordning för Tolkverksamheten i Västra Götaland

Studenter

Habilitering & Hälsa Tolk handleder studenter, som kan följa med ut på tolkuppdrag. 

Senast uppdaterad: 2021-09-02 08:23