22/9 Att bemöta alla olika – om NPF i kulturskolan
I de flesta verksamheter finns personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom ADHD, autismspektrumtillstånd med mera. För att skapa ett bra bemötande och en fungerande verksamhet för personer med NPF krävs kunskap, förståelse och verktyg. Under den här förmiddagen får du som kulturskolepedagog kunskap och tips för att bättre kunna möta deltagarnas behov och förutsättningar.
Datum: 22 september.
Tid: 9:00 -11:30
Plats: digitalt via Teams
Övrigt: Sista anmälningsdag är 15 september.
Vi har bjudit in NPF-konsulenten Andreas Svensson som delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter. Förmiddagen avslutas med samtal i Teamsgrupper, där ni pedagoger har möjlighet att utbyta tankar och erfarenheter med varandra.
Digital fortbildning för dig som arbetar inom kulturskolan. Fortbildningen är kostnadsfri.
Välkommen med din anmälan.
Programmet:
Två föreläsningar med Andreas Svensson, NPF-konsulent, Ågrenska stiftelsen:
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Hur kan vi få mötet med personer med ADHD, Asperger/autism att fungera? Lär dig att göra verksamheten inkluderande på riktigt. Vi får grundläggande kunskap om NPF-diagnoser: ADHD, Asperger, autism med mera. Vilka är de vanliga styrkorna och svårigheterna? Hur kan vi bemöta, stödja och inspirera deltagare med NPF-diagnoser?
Hur gör vi nu då?
Andreas Svensson har varit ett stöd i verksamhetsutveckling för Göteborgs kulturskolor. Under föreläsningen tar han upp grundläggande frågor om vad som är en bra lärmiljö och hur man skapar den för deltagare med NPF. Andreas ger tips, visar exempel och har tid för frågor.
Samtal i Teamsgrupper:
Ni pedagoger får möjlighet att träffa kollegor från olika delar av Västra Götaland och utbyta tankar, idéer och erfarenheter:
Vad tar jag med mig från den här förmiddagen?
Vad kan jag göra direkt? Vad kan jag göra ihop med mina kollegor? Vad behöver jag hjälp med?