Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Att presentera sin verksamhet

Det är invigning av ett nytt köpcentrum och i samband med det får kulturskolan en fråga om de inte kan komma och ”spela lite”. Kulturskolan tackar ja och tänker att det kan vara ett bra sammanhang att visa upp verksamheten. Det kan också vara ett bra tillfälle för de nya eleverna att få öva på att framträda för publik. Kulturskolan övar och övar och så är dagen där. Alla är förväntansfulla och på plats i god tid. På eventet finns en konferencier som inte har fått information om att kulturskolan ska vara med. Här måste något missats i kommunikationen, berättar konferencieren. Men ok, när ni nu ändå är på plats så kan ni väl köra en låt. Ni har fem minuter på er. Jag presenterar er nu. Ja då var det dags för några musikglada barn att spela en sång. Välkomna dem upp på scenen med en varm applåd!

Det kan vara många som vill att kulturskolan ska uppträda och närvara i sammanhang som egentligen inte är till för kulturskolans elever utan mer syftar till deltagande som någon form av ”utsmyckning” av ett event. Det kan vara ett jättebra tillfälle för eleverna att öva sig i att framträda samtidigt som verksamheten presenteras för det lokala samhället. Men det kan också försätta eleverna i olustiga situationer.

När förfrågningar kommer kan det vara bra att påminna sig om kulturskolans uppdrag och vem den är till för. Det är också viktigt att tänka igenom hur och på vilket sätt kulturskolan ska presentera sin verksamhet för olika målgrupper, till exempel politiker, näringsliv, föreningar, potentiella elever och föräldrar. Alla dessa målgrupper kan dessutom ha olika förväntningar på verksamheten.

En viktig del av att presentera sin verksamhet sker även på hemsida och olika tryckta material.

Förslag!

  • Tänk igenom hur verksamheten presenteras och vad det är vi lyfter fram i olika sammanhang.
  • Tänk igenom hur eleverna kan vara delaktiga i beslut om hur och var kulturskolan presenteras.
  • Skapa tid för att tillsammans tala igenom vad som är viktigt när det gäller att presentera verksamheten för olika målgrupper. Vad ska kommuniceras och av vem?
  • Tänk igenom vad som är det viktigaste publiken ska komma ihåg om kulturskolan och vilken upplevelse eller känsla som er verksamhet ska förmedla.

Hur gör vi?

Fundera tillsammans...
  • Hur tar vi tillvara elevernas idéer kring hur verksamheten presenteras?
  • Vad väljer vi för text och bild när vi ska visa upp kulturskolan i tryckt material eller på webben?
  • Vilket är det bästa sättet att presentera verksamheten i större sammanhang där den främsta målgruppen är aktörer i samhället, till exempel politiker, näringsliv och föreningar?
  • Vilket är det bästa sättet att presentera verksamheten i mindre sammanhang där den främsta målgruppen är elevens närstående som till exempel släkt och vänner? 

Tips!

  • Region Värmland har gjort en inspirationsguide för att kunna kommunicera mer inkluderande och jämställt. Läs mer på schyst.se där det finns material för olika aktörer. 
  • Inspiration från ett normbrytande arbete med bilder hittar du på genusfotografen.se
Senast uppdaterad: 2020-10-19 13:24