Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

REBUS – resan till en bättre skolmiljö

Ungas delaktighet i formandet av sin närmiljö stod i fokus då Sverige, Norge och Danmark tillsammans tog fram metoden REBUS och genomförde 12 pilotprojekt på skolor och förskolor. 

Utgångspunkten har varit barns och ungas delaktighet i arbetet med förbättringar av den fysiska miljön på sin skola eller förskola. Elever, lärare och annan skolpersonal har arbetat tillsammans med förvaltare, fastighetsskötare, entreprenörer och arkitekturpedagoger. Metoden finns samlad i en skrift som beskriver REBUS-processen genom olika faser; från idé till färdigt resultat. 

Läs mer om REBUS och ladda ner skriften här.
Ladda ner den tillhörande illustrationen av REBUS-processen här. 
 

I dag har lokalförvaltningen i Göteborgs stad implementerat metoden som en del av sitt arbete med demokrati och delaktighet. Projektet heter REBUS i det gröna och genomförs varje år på tio förskolor i staden som ett samarbetsprojekt mellan lokalförvaltningen, kulturförvaltningen och stadens tio stadsdelsförvaltningar. 

Läs mer om REBUS i det gröna i Göteborgs stad här.
 

Vill du veta mer om REBUS kan du höra av dig till någon av våra konsulenter inom området samtida konst, arkitektur, form och design.

I underrubrikerna kan du läsa om våra erfarenheter genom åren med REBUS.

 

 

Fredagstomten 9 är ingen förskola utan ett boende för barn och unga med funktionsvariationer. Projektet på Fredagstomten är en pilot där förutsättningarna innebär att REBUS upplägg och innehåll skiljer sig från de övriga projekten som genomförs i Göteborgs stad under året. 

Läs mer här

Senast uppdaterad: 2021-02-15 14:32