Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Våra webbinarier är en branschöverskridande kunskapsarena för publikutveckling, för svenska konst- och kulturorganisationer.
Vi arrangerar tre till fyra digitala träffar per år. Vi bjuder in svenska och internationella publikutvecklare som berättar om sitt arbete. En stor del av träffarna vigs också till att man som deltagare får utbyta idéer och erfarenheter och ofta leder föreläsaren någon form av workshop med gruppen.
Webbinarierna är till för dig som arbetar med publikutveckling på olika sätt - institutionschefer, kommunikationschefer, marknadsförare, producenter och programläggare.
Det är gratis att delta och anmälan görs här på webben efter hand som träffarna närmar sig.
Vill du få en inbjudan skickad till dig när ett webbinarium är på gång? Mejla oss så lägger vi till dig på utskickslistan: johanna.hagerius@vgregion.se
Under 2022 har vi ett gäng riktigt kunniga experter som gästar oss och generöst delar med sig av sina olika teorier kring publikutveckling. Lägg in nedan datum i kalendern för att inte missa någon av våra webbinarier.
När en träff närmar sig öppnar anmälan och evenemanget dyker upp i förvaltningens lista med Fortbildningar och evenemang.
Programmet är det viktigaste verktyget för att nå nya målgrupper
Ingrid Handeland | torsdagen 31 mars
Publikutveckling handlar om att ha en vision, utgå från uppdraget, och göra en gedigen och kunskapsbaserad plan för att lyckas nå de som är intresserade av oss men av olika anledningar inte får till det och där är programmet ett viktigt verktyg för att skapa relevans.
Ingrid Handeland är direktör på Norsk Publikum från Norge och har över 25 års erfarenhet från konst, kultur och publikforskning. Hon har arbetat som informationschef, producent och rådgivare på olika konst- och kulturinstitutioner. Ingrid var informations- och kommunikationschef på Nationalteatern i Oslo i 10 år. Idag arbetar hon främst med kartläggning och förståelse av publikens beteende och publikutveckling vid norska konst- och kulturinstitutioner
Torsdagen den 31 mars Tid: kl. 10.00-12.00 Plats: Online
Revisioning Relevance
Nina Simon | torsdagen 5 maj
Vi får storslaget internationellt stjärnbesök till vårt webbinarium i maj! Nina Simon är från USA och har beskrivits som en “museum visionary” av Smithsonian Magazine för hennes samhällsengagerade inställning till design. Hon är kulturchef, författare och förespråkare för mer inkluderande och relevanta kultur- och offentliga organisationer.
Nina är grundare av OF/BY/FOR ALL, en global ideell organisation som skapar digitala verktyg för att hjälpa kulturorganisationer att bli mer inkluderande, relevanta och hållbara. OF/BY/FOR ALL Change Network omfattar över 100 museer, bibliotek, parker, teatrar och samhällsorganisationer runt om i världen. Innan hon grundade OF/BY/FOR ALL var Nina chef för Santa Cruz Museum of Art & History.
Nina är en stark förespråkare för samverkan mellan samhälle och lokala kulturinstitutioner och hur ett aktivt arbete med att involvera och engagera medborgarna gör skillnad. Hon är bästsäljande författare till The Participatory Museum (2010) och The Art of Relevance (2016).
Torsdagen den 5 maj Tid: kl. 15.30-17.00 Plats: Online
Morning fika: Running a wellbeing themed Takeover Day
Alison Bowyer och Laura Bedford | torsdagen den 15 sept
Laura Bedford är programchef på Kids in Museum. Hon har arbetat med museer i över 20 år och är övertygad om att museer kan förändra liv och har själv sett vilken inverkan kultur kan ha för en publik i alla åldrar.
Alison Bowyer har arbetat i den brittiska kultursektorn i över 15 år är vd på Kids in Museums. Alison har ett långvarigt intresse för museer och hur människor engagerar sig i kultur.
Kids in Museum startade 2003 och arbetar med att stödja konst- och kulturorganisationer och kulturarv över hela Storbritannien där barn och ungas aktiva engagemang har blivit centralt för många organisationer.