Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Föreläsningsserien Publiken i fokus

En vit vägg med postitlappar i olika färger med text. Texten går inte att läsa.

Våra webbinarier är en branschöverskridande kunskapsarena för publikutveckling, för svenska konst- och kulturorganisationer.

Vi arrangerar tre till fyra digitala träffar per år. Vi bjuder in svenska och internationella publikutvecklare som berättar om sitt arbete. En stor del av träffarna vigs också till att man som deltagare får utbyta idéer och erfarenheter och ofta leder föreläsaren någon form av workshop med gruppen.

Webbinarierna är till för dig som arbetar med publikutveckling på olika sätt - institutionschefer, kommunikationschefer, marknadsförare, producenter och programläggare.

Det är gratis att delta och anmälan görs här på webben efter hand som träffarna närmar sig.

Vill du få en inbjudan skickad till dig när ett webbinarium är på gång? Mejla oss så lägger vi till dig på utskickslistan: johanna.hagerius@vgregion.se

Alla webbinarier läggs även ut i god tid i vårt kalendarium för Fortbildningar och evenemang, som du hittar här. 

Publiken i fokus: Webbinarier 2022

Under 2022 har vi ett gäng riktigt kunniga experter som gästar oss och generöst delar med sig av sina olika teorier kring publikutveckling. Lägg in nedan datum i kalendern för att inte missa någon av våra webbinarier.

När en träff närmar sig öppnar anmälan och evenemanget dyker upp i förvaltningens lista med Fortbildningar och evenemang.

Programmet är det viktigaste verktyget för att nå nya målgrupper

Ingrid Handeland | torsdagen 31 mars

Publikutveckling handlar om att ha en vision, utgå från uppdraget, och göra en gedigen och kunskapsbaserad plan för att lyckas nå de som är intresserade av oss men av olika anledningar inte får till det och där är programmet ett viktigt verktyg för att skapa relevans.

Ingrid Handeland är direktör på Norsk Publikum från Norge och har över 25 års erfarenhet från konst, kultur och publikforskning. Hon har arbetat som informationschef, producent och rådgivare på olika konst- och kulturinstitutioner. Ingrid var informations- och kommunikationschef på Nationalteatern i Oslo i 10 år. Idag arbetar hon främst med kartläggning och förståelse av publikens beteende och publikutveckling vid norska konst- och kulturinstitutioner

Här kan du läsa mer om bland annat Ingrids arbete med mångfald inom publikutveckling.

Torsdagen den 31 mars
Tid:
kl. 10.00-12.00
Plats: Online

 

Revisioning Relevance

Nina Simon | torsdagen 5 maj

Vi får storslaget internationellt stjärnbesök till vårt webbinarium i maj!
Nina Simon är från USA och har beskrivits som en “museum visionary” av Smithsonian Magazine för hennes samhällsengagerade inställning till design. Hon är kulturchef, författare och förespråkare för mer inkluderande och relevanta kultur- och offentliga organisationer.

Nina är grundare av OF/BY/FOR ALL, en global ideell organisation som skapar digitala verktyg för att hjälpa kulturorganisationer att bli mer inkluderande, relevanta och hållbara. OF/BY/FOR ALL Change Network omfattar över 100 museer, bibliotek, parker, teatrar och samhällsorganisationer runt om i världen. Innan hon grundade OF/BY/FOR ALL var Nina chef för Santa Cruz Museum of Art & History.

Nina är en stark förespråkare för samverkan mellan samhälle och lokala kulturinstitutioner och hur ett aktivt arbete med att involvera och engagera medborgarna gör skillnad. Hon är bästsäljande författare till The Participatory Museum (2010) och The Art of Relevance (2016).

Läs mer om Nina och hennes arbete här. 

Här kan du se Ninas TED Talk "The Art of Relevance".

Torsdagen den 5 maj
Tid: kl. 15.30-17.00
Plats: Online

 

Morning fika: Running a wellbeing themed Takeover Day

Alison Bowyer och Laura Bedford | torsdagen den 15 sept

Laura Bedford är programchef på Kids in Museum. Hon har arbetat med museer i över 20 år och är övertygad om att museer kan förändra liv och har själv sett vilken inverkan kultur kan ha för en publik i alla åldrar.

Alison Bowyer har arbetat i den brittiska kultursektorn i över 15 år är vd på Kids in Museums. Alison har ett långvarigt intresse för museer och hur människor engagerar sig i kultur.

Kids in Museum startade 2003 och arbetar med att stödja konst- och kulturorganisationer och kulturarv över hela Storbritannien där barn och ungas aktiva engagemang har blivit centralt för många organisationer.

Läs mer om deras historia här.  

Här kan du se en film där Dea Birkett från Kids in Museums pratade om Takeover Day på Museum Nexts konferens i Dublin 2016.

Torsdag den 15 september
Tid: kl. 10.00-11.30
Plats: Online

Publikt fokus som organisatorisk utvecklingskraft

Med Niels Righolt, Ann-Sofi Roxhage och Joel Wolter
8 dec

Kan ett publikt fokus fungera som vägen framåt för en hållbar kulturorganisation? Niels Righolt, verksamhetsledare för CKI, ger exempel från olika kulturorganisationers erfarenheter av strategisk målgruppsarbete utifrån processverktyget ACED (Audience Centered Experience Design). Medverkar gör också Ann-Sofi Roxhage, chef Göteborgs Konsthall, och Joel Wolter, kommunikationschef på Göteborgs Museer och Konsthall. Konsthallen har tillsammans arbetat med utvecklingsmetoden under det här året och kommer att dela sina erfarenheter från processen. 

Torsdag 8 december
Tid: 13.30-15.00
Plats: Online

Läs mer om CKI - Center for Kunst & Interkultur här.

Läs mer om AECD-modellen här.

Johanna Hagerius

Konsulent
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer
Senast uppdaterad: 2022-03-24 16:51