Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Allvarlig coronavirus-smitta i samhället

Minska smittspridningen genom att hålla avstånd till andra och stanna hemma vid minsta förkylningssymptom.
Kontakta vården om du känner dig mycket sjuk. Aktuell information om covid-19 (VGR) 
Information about covid-19 in other languages (Folkhälsomyndigheten) Multi-language phone line about the coronavirus

Chatbot Corona svarar på frågor om covid-19

För att avlasta 1177 Vårdguiden på telefon med att svara på frågor om covid-19, har Västra Götalandsregionen startat en chattbot på 1177.se som svarar på allmänna frågor kring just det nya coronaviruset.

Sedan två veckor är Chatbot Corona Covid-19 igång och har nu blivit nationell, då den även erbjuds till övriga regioners 1177 Vårdguiden. Hittills har åtta andra regioner anslutit sig till chattbotten, bland annat Örebro, Jönköping och Gotland.

– Det skapar en mer mänsklig kontakt när man kan ställa frågor och få svar direkt från chattbotten, än att leta själv på myndigheternas hemsidor, säger Hans van den Brink, IT-strateg på VGR IT, som varit ansvarig för arbetet med att ta fram Chatbot Corona Covid-19.

– Detta blir ytterligare en kanal för våra invånare att få svar på allmänna frågor om covid-19. Det blir självklart ett stöd för oss, säger Jill Johansson, tf verksamhetschef på 1177 Vårdguiden på telefon.

Svarar på allmänna frågor

Chattbotten svarar på allmänna frågor om coronaviruset covid-19, till exempel ”Vad är corona?” eller ”Hur undviker jag att bli smittad av corona?”. Däremot gör den inte någon medicinsk bedömning eller ger rådgivning kring vård.

– Du kan till exempel inte fråga ”Jag hostar och har 39 graders feber – har jag corona?” och få ett ja eller nej. På en sådan fråga ger vår chattbot svar genom att beskriva de symtom som finns på covid-19 och information om när och hur man ska söka vård, säger Hans van den Brink.

Frågor om symtom vanligast

I snitt har chattbotten haft 700 konversationer per dag, med i genomsnitt tre frågor per chatt. De vanligaste frågorna är kring symtom, exempelvis ”Att ha ont i kroppen, räknas det som ett symtom?”. Det ställs också många frågor kring till exempel provtagning, om man behöver stanna hemma, när man ska söka vård och hur man blir smittad.

Chattbotten är framtagen i ett samarbete mellan Regionhälsan, VGR IT och leverantörerna Atea och Boost.

Här hittar du Chatbot Corona Covid-19

Kontaktpersoner:

Hans van den Brink, IT-strateg, VGR IT
Telefon: 076-112 45 30
E-post: hans.van_den_brink@vgregion.se

Jill Johansson, tf verksamhetschef, 1177 Vårdguiden på telefon
Telefon: 010-441 67 41
E-post: jill.johansson@vgregion.se

1177 Vårdguiden på telefon är en del av Regionhälsan.

Senast uppdaterad: 2020-04-15 10:54