Laganda och digital omställning har präglat Regionhälsan 2020

Uppdaterad:
Publicerad:

Förvaltningens andra verksamhetsår i ordningen har präglats av covid-19. Men trots coronapandemin har det totala antalet vårdkontakter för hela Regionhälsan ökat med 2 procent jämfört med 2019. Se filmen Regionhälsan sammanfattar 2020.

- Jag är imponerad över den kreativitet och lösningsfokuserade inställning som medarbetarna i Regionhälsan har visat på. Tack vare deras engagemang har verksamheten utvecklats och lyckats leverera en mycket god service till våra invånare i Västra Götaland under ett mycket ansträngt år, säger Charlotte Nordström, ordförande i Styrelsen för Regionhälsan.

- Jag är otroligt stolt över alla medarbetare och chefer som på ett imponerande sätt har ställt om och ställt upp under detta annorlunda år. De har gjort och gör ett fantastiskt arbete för våra invånare och patienter, säger Karin Holm Kaloczy direktör för Regionhälsan.

Digital omställning

2020 var ett år av omställning, laganda och nytänkande. Det präglades av stor vilja och engagemang att hitta nya lösningar för säkra patientmöten och för en corona-anpassning av verksamheterna.

Framför allt har det skett en snabb omställning till digitala verktyg, så som appen UM online och andra digitala vårdmöten. Ungdomsmottagningarna ersatte sina fysiska klassbesök i skolor med ett filmat, virtuellt besök.

Ytterligare exempel på digital utveckling- och omställning under året är Chatbot Corona som utvecklades på fem dagar för att avlasta 1177 Vårdguiden på telefon, hem-monitorering av gravida samt klamydiatest och behandling online och ett pilotprojekt med digital smittspårning.

Regional smittspårningsenhet

Regionhälsan fick under sommaren ett tillfälligt regionalt uppdrag att bygga upp en smittspårningsenhet för att avlasta primärvårdens arbete med smittspårning.

Sedan starten i september har smittspårningsenheten hanterat totalt 29 519 smittspårningsärenden (smittade individer inklusive deras hushållskontakter).

Årsredovisning 2020, Regionhälsan